h نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت - ظهور 12

پایگاه خبری و تحلیلی ظهور 12

نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت,ظهور 12,پایگاه خبری تحلیلی سیاسی,نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت,مذهبی,اجتماعی,فرهنگی,اقتصادی,نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت

نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت

خبرگزاری مهر : استفاده زیاد از اینترنت می تواند خطراتی داشته باشد و انسان را از زندگی واقعی دور کند، بنابراین اگر گرفتار این عادت اشتباه هستیم باید راههایی برای غلبه بر آن پیدا کنیم.

ارزیابی احساس قبل و بعد از استفاده از اینترنت یا گیم و مقایسه آنها به ما کمک می کند که آگاه شویم از چه احساسی داریم فرار می کنیم و در امید به دست آوردن چه احساسی هستیم. به این ترتیب و با آگاهی از این احساسات، بهتر می توانیم آنها را مدیریت کنیم و به راه حل های دیگری که مولد احساسات مورد نیازمان هستند، فکر کنیم.

خود این احساسات نیز معمولا علل بیرونی دارند که قابل شناسایی و برطرف کردن هستند. مثلا با مادر قهر هستیم و در این مدت هر بار احساس تنهایی می کنیم به سمت اینترنت می رویم. در این مورد رفع اختلاف و آشتی با مادر یکی از کارهایی است که می توانیم با آن از احساس تنهایی بکاهیم و مصرف اینترنت را کم کنیم یا توانایی ارتباط موثر و مناسب با همکلاسی هایمان را نداریم و از این بابت احساس ناتوانی می کنیم و برای جبران ارتباط و غلبه بر ناتوانی به سمت چت کردن می رویم. بدیهی است که در این مورد هم یادگیری مهارت های ارتباط موثر و غلبه بر ناتوانی از کلاس، کتاب یا مشاوره می تواند میزان مصرف را کم کند.

همچنین برای غلبه بر استفاده مفرط از اینترنت می توانیم از روش کارت های یادآوری استفاده کنیم. فهرستی از پنج مشکل عمده که به واسطه وابستگی به مصرف اینترنت برایمان ایجاد شده تهیه کنیم. فهرستی هم از 5 فایده عمده کاهش مصرف اینترنت تهیه کنیم. مثال های مشکلات ناشی از مصرف زیاد می تواند بی خوابی، تنبلی در کاریابی، نادیده گرفتن دوستان بیرونی و یا دوری از شخص مورد علاقه و عشق باشد. مثال های فواید کاهش مصرف هم می تواند استراحت و خواب بهتر، نشاط صبحگاهی بیشتر، جستجوی شغل، اوقات خوش بیشتر با دوستان و صرف وقت بیشتر با شخص مورد علاقه باشد. طبیعی است که اینها کلیشه ای نیست و کاملا شخصی است و بر اساس ویژگی ها ومسائل خود ما باید تنظیم شود.

دو فهرست را در پشت و روی کارت مقوایی که مچاله و فراموش نشود به ابعاد بزرگ مثلا ده در پنج سانتی متر بنویسیم. این کارت یادآوری مثبت را همیشه در جیب یا کیف خود به همراه داشته باشیم. آنگاه که به نقطه خطر و وسوسه استفاده از اینترنت می رسیم، کارت خود را بیرون بیاوریم و مرور و تاملی بر فایده های کنترل مصرف و عوارض عادت خود کنیم. این کار علاوه بر یادآوری خاصیت دیگری هم دارد. بخشی از زمان و شدت ولع و وسوسه را می گیرد تا این وسوسه ها که معمولا گذرا هستند فروکش کنند.

فعالیت های نشاط آور و مورد علاقه خود را در برنامه بگنجانیم. هر چه حجم آنها بیشتر باشد وسوسه و دلتنگی برای اینترنت کمتر خواهد بود. در شروع وسوسه به این گونه فعالیت ها بیشتربپردازیم.

با احساس تنهایی خود مبارزه کنیم. تنهایی به خودی خود چیز بدی نیست، اما خلوت و تنهایی، در ترک عادتی ناپسند، فرصت هجوم وسوسه استفاده را فراهم می کند. تجربه های مثبت و ارزشمندی را که در اینترنت کشف کرده ایم و توسعه داده ایم به زندگی واقعی منتقل کنیم وآن جا هم آنها را تجربه کنیم. زندگی اجتماعی مان را محدود به اینترنت نکنیم. به دنبال کسب حمایت و عاطفه مردمی باشیم که می توانیم ببینیم.

اگر در اینترنت شوخ و بذله گو، دلسوز و مهربان و باهوش هستیم در زندگی واقعی و دنیای بیرونی هم می توانیم چنین باشیم. خودمان را در حال عمل و فعالیت در وضعیت های اجتماعی معمول کار، تحصیل، یا هنگام خرید تجسم کنیم، در حالی که از همان ویژگی های مثبت شخصیت آنلاین مان استفاده می کنیم. نترسیم حضور ما می تواند به موقعیت های اجتماعی، کیفیت و اعتبار بدهد.

10 اردیبهشت 1392