h خودرو ارزان شد / خودروسازان بازهم اعتراض کردند - ظهور 12

پایگاه خبری و تحلیلی ظهور 12

خودرو ارزان شد / خودروسازان بازهم اعتراض کردند,ظهور 12,پایگاه خبری تحلیلی سیاسی,خودرو ارزان شد / خودروسازان بازهم اعتراض کردند,مذهبی,اجتماعی,فرهنگی,اقتصادی,خودرو ارزان شد / خودروسازان بازهم اعتراض کردند

خودرو ارزان شد / خودروسازان بازهم اعتراض کردند

خودرو ارزان شد / خودروسازان بازهم اعتراض کردند

محمدعلی مددی در گفت و گو با فارس در تبریز اظهار کرد: فرمول تعیین قیمت خودرو امروز در شورای رقابت نهایی شد و تعیین قیمت با در نظر گرفتن قیمت خودرو در فروردین سال قبل با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و شاخص کیفیت صورت می‌گیرد.

وی افزود: براساس این فرمول نرخ سه محصول پر فروش در شورای رقابت محاسبه و با نرخ آزاد و مبادله‌ای اعلام شد که بر این اساس پراید 131 با نرخ مبادله‌ای 12 میلیون و 850 هزار تومان و نرخ آزاد 14 میلیون و 470 هزار تومان، تیبا با نرخ مبادله‌ای 14 میلیون و 700 هزار تومان و نرخ آزاد 16 میلیون و 670 هزار تومان، سمند با نرخ مبادله‌ای 18 میلیون و 775 هزار تومان و نرخ آزاد 21 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شد.

وی خودرو‌سازان را از فردا با ابلاغی که امشب صورت می‌گیرد مکلف به اجرای این قیمت‌گذاری اعلام کرد و گفت: هرگونه اعتراض خودرو‌سازان همزمان با اجرای این مصوبه از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری خواهد بود.

به گفته مددی این نرخ با برگزاری جلسات مکرر با قطعه‌سازان، خودروسازان و کارشناسان تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه در شورای رقابت قیمت نرخ خودروها آزاد محاسبه شده اما فروش با نرخ مبادله‌ای خواهد بود.

از طرفی در نامه‌ای که با امضای داود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان و در سربرگ این انجمن نوشته شده، خطاب به رئیس شورای رقابت آمده است: جناب آقای دکتر پژویان به عنوان شاگرد کوچک اما مشفق و خیرخواه شما عرض می کنم سالها شرف و آزادگی حرفه  استادی خود را فدای فشارها، جوسازی ها و غوغا سالاری های موجود نکنید. کاری نکنید که نام شما به عنوان عامل ورشکستگی صنعت خودرو در تاریخ این صنعت به ثبت برسد.

1- انتخاب قیمت سال پایه و افزودن نرخ تورم بخشی هر سال به آن، از نظر منطق اقتصادی کار صحیحی است اما به شرط آنکه قیمت سال پایه، قیمت اقتصادی صحیحی بوده باشد.

2- قیمت های اول سال 91 یعنی همان قیمتهای اسفند سال 90 تحمیل شده از سوی سازمان حمایت، قیمتهای صحیحی نبودند، زیرا بسیار کمتر از قیمت تمام شده محصولات بودند.

3- نشانه واضح و آشکار غیر صحیح بودن آن قیمتها، زیان 4 هزار میلیارد تومانی خودروسازان در طول سال 91 به دلیل عمل کردن اجباری خودروسازان به آن دستور  تحمیلی است. گروه ایران خودرو 2000 میلیارد تومان، گروه سایپا 1600 میلیارد تومان و سایر خودروسازان 400 میلیارد تومان.

توضیح بسیار مهم آنکه میزان ضرر و زیان صدها شرکت تولیدکننده قطعات و مجموعه ها در ارقام فوق الذکر دیده نشده است و زیان آنها را باید انجمن قطعه سازان محاسبه و اعلام کند.

4- مطابق تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، 4000 میلیارد تومان ضرر و زیان فوق الذکر باید توسط دولت پرداخت شود. رونوشت نامه مربوط به این مسئله به روسای کمیسیون  برنامه و بودجه، اقتصادی و صنایع و معادن مجلس ارسال شده است.

5- مبنا قراردادن قیمتهای پایه غلط، باعث ورشکستگی  قطعه سازان، کاهش شدیدتر تولید و در نهایت  توقف کامل خودروسازان، قطعه سازان و حتی شبکه خدمات پس از فروش خواهد شد.

6- اگر مدیران منتصب دولت مجبور به پذیرش قیمتهای دستوری ورشکست کننده شوند، مدیران شرکت‌های خصوصی خودروساز و قطعه ساز نمی توانند با پذیرش آن قیمتها سند ورشکستگی خود را امضا کنند.

2 اردیبهشت 1392