h ادعای وهابیون درباره قبور متبرکه اهل بیت پیامبر اکرم(ص) - ظهور 12

پایگاه خبری و تحلیلی ظهور 12

ادعای وهابیون درباره قبور متبرکه اهل بیت پیامبر اکرم(ص),ظهور 12,پایگاه خبری تحلیلی سیاسی,ادعای وهابیون درباره قبور متبرکه اهل بیت پیامبر اکرم(ص),مذهبی,اجتماعی,فرهنگی,اقتصادی,ادعای وهابیون درباره قبور متبرکه اهل بیت پیامبر اکرم(ص)

ادعای وهابیون درباره قبور متبرکه اهل بیت پیامبر اکرم(ص)

به نوشته ظهور12 به نقل از رسا، شبکه وهابی وصال حق با پخش کلیپ هایی در برنامه، آن روی سکه مدعی شد که تبرک به جنازه و قبور اهل بیت(علیهم السلام) و بزرگان، شرک است وی در ادامه افزود: علمای اهل سنت در برابر قبر بزرگانشان تعظیم وتبرک نمی جویند.

در جواب باید گفت: علی رغم ادعای این وهابی، اهل تسنن علاوه بر تعظیم درمقابل بزرگان خود نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) نیز خاضع بوده واز آنان استمداد می طلبیدند به موارد زیر توجه فرمایید: ابن حجر در « تهذیب التهذیب ،ج۷، ص۳۳۹» درباره ابن خزیمه که پیشوای اهل حدیث و مورد قبول تمام وهابی‌ها و حنبلی‌ها است، می‌گوید: «بر سر قبر امام رضا (ع) می‌آمد و آن چنان در برابر قبر و ضریح مطهر ایشان، تعظیم و تواضع می‌کرد که توجه همگان را جلب می‌کرد و همه حیران و مبهوت بودند که این شخصیت اهل سنت، این چنین در برابر قبر امام رضا (ع) تعظیم می‌کند». خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۳۵» ابوحنیفه خوارزمی در مناقب ج۲، ص۱۹۹ ابن جوزی در المنتظم ج۱۶، ص۱۱۰۰ ابن خلکان در وفیات الاعیان ج۵، ص۴۱۴ و دول الاسلام ص۹۲ می‌گویند: «شافعی‌ می‌گفت: من هر روز می‌رفتم کنار قبر ابوحنیفه و به قبر او تبرک می‌جستم. و همانطور که در « الخیرات الحسان فی مناقب الامام ابی حنیفه النعمان، ص۹۴/ الدررالسنیه زینی دحلان، ص۲۸» آمده ابن حجر عسقلانی می‌گوید: «شافعی ایامی که در بغداد بود: کان یتوسل بالامام ابی حنیفة؛ به ابوحنیفه متوسل می‌شد». ذهبی در مورد قبر احمد بن حنبل در « دول الاسلام، ص۱۰۳» می‌گوید: «ضریحه یُزار ببغداد؛ ضریح احمد بن حنبل زیارتگاه مردم بغداد است». ابوعلی خلال، که استاد و شیخ حنبلی‌های عصر خویش بود، در « تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۳۳» می‌گوید: «ما همنی أمر، فقصدت قبر موسى بن جعفر، فتوسلت به إلا سهل الله تعالى لی ما أحب؛ هرگاه مشکلی برای من پیش می‌آمد، کنار قبر موسی بن جعفر(ع) می‌رفتم و به او متوسل می‌شدم و مشکلاتم برطرف می‌شد». محمد بن مأمل در « الثقات ابن حبان، ج۸، ص۴۵۷» به نقل از ابن حبان می‌گوید: «و ما حلت بی شدة فی وقت مقامی بطوس، فزرت قبر علی بن موسى الرضا صلوات الله على جده و علیه و دعوت الله إزالتها عنى إلا أستجیب لی و زالت عنى تلک الشدة و هذا شئ جربته مرارا فوجدته کذلک؛ من مدتی در طوس بودم و هر وقت برایم مشکلی پیش می‌آمد، کنار قبر علی بن موسی الرضا (ص) می‌رفتم و مشکلم را می‌گفتم و برطرف می‌شد. من بارها این قضیه را آزمودم و تجربه کردم و هر وقت متوسل به قبر علی بن موسی الرضا (ص) شدم، بی نتیجه از کنار قبر او بیرون نیامدم». ‏‏تبرّک به خاک قبر عبداللّه حداّنى ‏ابونعیم اصفهانى در حلیة الاولیاء ، ج ۲ ، ص ۲۵۸ و ابن حجر عسقلانى در تهذیب التهذیب ج ۵ ، ص ۳۱۰ مى‏گویند : «حدانى در سال ۱۸۳ هـ . در روز هشتم ذى‏الحجه - یوم الترویه - کشته شد و مردم از خاک قبراو همانند مشک برمى‏داشتند و در لباس و پیراهن خود قرار مى‏دادند». ‏البته راجع به قبر بخارى در سمرقند ، و ابن تیمیه نیز مطالبى نقل شده است ، رجوع شود به «طبقات الشافعیة ج ۲ ص ۲۳۳ ، سیر اعلام النبلاء ، ج ۱۲ ، ص ۴۶۷ - البدایة و النهایه ، ج‏۱۴ ، ص‏۱۳۶». ازنظر تاریخى ثابت شده است که مردم از خاک پاک قبر پیامبر(ص) و حضرت حمزه بلکه از کلّ مدینه به عنوان تبرک بر مى داشتند و روایاتى هم وارد شده که تربت مدینه شفاى هر دردى است و امان از جذام و صداع. ‏ در « وفاء الوفا ، ج‏۱ ، ص‏۶۹» آمده زرکشى مى‏گوید : «تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاک حرمین ، استثنا شده است؛ زیرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن براى معالجه صداع است». ‏ ابو سلمه از پیامبر (ص) نقل مى‏کند : ‏ ابن اثیر جزرى از پیامبر (ص) نقل کرده: وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ فی غُبارِها شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ . سوگند به کسى که جان من در دست اوست ، غبارِ خاک مدینه شفاى از هر دردى است. ‏در «وفاء الوفا ، ج‏۱ ، ص‏۵۴۴» آمده: «سمهودى مى‏نویسد: روش صحابه و دیگران این بود که از خاک قبر پیامبر (ص) برمى‏داشتند» این بود مختصری از روایات موجود در این باب که ادعای این کارشناس متعصب وهابی را رد میکند‏./۹۱۶۱/خ

24 اسفند 1391