h موسیقی غرب به ما شبیخون زده است - ظهور 12

پایگاه خبری و تحلیلی ظهور 12

موسیقی غرب به ما شبیخون زده است,ظهور 12,پایگاه خبری تحلیلی سیاسی,موسیقی غرب به ما شبیخون زده است,مذهبی,اجتماعی,فرهنگی,اقتصادی,موسیقی غرب به ما شبیخون زده است

موسیقی غرب به ما شبیخون زده است

موسیقی غرب به ما شبیخون زده است

سعید نیاکوثری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در باره اهداف نگارش اثر آموزشی فرهنگی دستور سنتور با بهره‌گیری از ادبیات غنی پارسی و شعر کودکان که به طور عمده در کتاب‌های دبستان و راهنمایی نگارش یافته، اظهار داشت: عمده تلاش‌ها در تالیف این اثر، آموزش سنتور به شیوه‌ای علمی، کاربردی و فراگیری عمیق‌تر و آسان‌تر نغمات و ردیف دستگاه‌های موسیقی ملی به صورت ابتدایی با بهره‌گیری از قابلیت‌های آوایی ادبیات غنی فارسی به هنرجویان، کودکان و نوجوانان است.

این هنرمند شیرازی و نوازنده سنتور و سه‌تار افزود: در طول سال‌ها روش‌های وارداتی بسیاری از خارج پا به عرصه موسیقی ملی ما نهاد که هیچ‌کدام نتوانسته است جایگاهی برای تعالی موسیقی ایرانی پیدا کرده و مفاهیم موسیقی ملی و ایرانی را به نسل جوان ما منتقل کند.

دارنده پرچم افتخار از دانشگاه شیراز اضافه کرد: چیدمان قطعات در این کتاب آموزشی سیر مشخصی را دنبال می‌کند که در گام نخست آشنایی هنرجو با نت و سپس درک تفاوت‌های زمانی کشش نت‌ها است و در این راستا سعی کرده‌ایم از آهنگ کلام شعر، زیر و بمی و سجع کلمات آن نهایت استفاده را ببریم.

نیاکوثری با تجلیل از تمام کسانی که پیش‌تر در زمینه آموزش سنتور آثار ارزشمند موسیقی از خود بر جای گذاشته‌اند خاطرنشان کرد: اگر چه در زمینه موسیقی ملی به ویژه سنتور آثار ارزشمندی به صورت مکتوب و مجلد از بزرگان و پیشکسوتان موسیقی ایران به یادگار داریم اما هنوز جای بسیار دارد که در این زمینه از استعدادهای نو و قابلیت‌های شکوفا نشده بهره بیشتری ببریم.

وی ادامه داد: طی سه دهه آموزش موسیقی به خردسالان و هنرجویان دبستانی، به تجربه یقین پیدا کردم که به کارگیری اشعار کودکان و نظم‌های ادبی که در کتاب‌های درسی ابتدایی آموخته می‌شود نقش مهمی در ماندگاری آواها و فراگیری ریتم و وزن‌های مختلف موسیقی به ویژه وزن‌های لنگ و کشش‌های نقطه‌دار دارد، تا آنجا که می‌توان با رعایت استاندارهای آموزشی از همان ابتدای دوره فراگیری موسیقی، آموزش‌ها را با سازهای موسیقی ایرانی به ویژه سنتور آغاز کرد.

وی ادامه داد: موسیقی ایرانی گنجینه‌ای غنی از ارزش‌های متعالی به همراه دارد و پیشکسوتان موسیقی نیز بر این عقیده‌اند که می‌توان بدون آنکه نیاز باشد ما ذهن کودکان را از ریتم غیرآشنای موسیقی غربی که به فرهنگ و آداب و سنن ایرانی و اسلامی ما شبیخون زده است، پر کنیم و با بهره‌گیری از همین میراث غنی و ماندگار شعر و موسیقی ایرانی به پرورش خلاق کودکان و نوجوانان این مرز و بوم روی آوریم.

به گزارش فارس، سعید نیاکوثری، پژوهشگر موسیقی سنتی و ملی و دارنده جایزه جشنواره موسیقی ولز انگلستان دستور آموزش سنتور را با بهره‌گیری از ادبیات غنی پارسی و شعر کودکان که به طور عمده در کتاب‌های دبستان و راهنمایی نگارش یافته، در شیراز تدوین کرد.

این دستور موسیقی که ویژه سنتور نگاشته شده و مراحل مقدماتی را تا رسیدن به چاپ و انتشار می‌گذراند مشتمل بر معرفی سنتور و ساختار فیزیکی آن، آشنایی با نت و آواهای موسیقی ایرانی، شناخت پرده‌های موسیقی و کشش‌ها و سکوت‌ها است.

نیاکوثری در این نوشتار که به زودی مراحل چاپ و انتشار آن در قالب کتابی جامع مهیا می‌شود، از اشعار کودکانه و مطالبی که به طور عمده در کتاب‌های درسی فارسی دوران ابتدایی و راهنمایی چاپ شده بهره گرفته و اشعاری که به گوش کودکان آشنا بوده را جان‌مایه آفرینش ریتم و آموزش موسیقی قرار داده است.

اشعاری از فردوسی، پروین دولت آبادی، افسانه شعبان نژاد، عباس یمینی شریف، مصطفی رحماندوست، غلامعلی حداد عادل، محمود کیانوش و لیلا جنابی در این دستور سنتور به صورت نت و درس‌های مقدماتی ارائه شده تا هنرآموزان آن را به صورت قطعات سنتور بنوازند.

همچنین اشعاری از سعدی، حافظ، محمد تقی بهار، حبیب‌الله چاچیان، ناصر کشاورز، فاطمه جنابی، اسدالله شعبانی، نسرین صمصامی، ابوالقاسم حالت، مولانا جلال‌الدین، شهریار، افشین علا، حمید روزیطلب، الهه ثابت رای، کبری هاشمی و محمود پور وهاب در این کتاب به صورت دستور سنتور تدوین شده است.

در این دستور سنتور قطعه‌ای به عنوان پیش‌درآمد شور به یاد شادروان پرویز مشکاتیان نیز تدوین شده است.

17 دی 1391