h راز جاودانگی آیت الله بهجت از زبانش فرزندش - ظهور 12

پایگاه خبری و تحلیلی ظهور 12

راز جاودانگی آیت الله بهجت از زبانش فرزندش,ظهور 12,پایگاه خبری تحلیلی سیاسی,راز جاودانگی آیت الله بهجت از زبانش فرزندش,مذهبی,اجتماعی,فرهنگی,اقتصادی,راز جاودانگی آیت الله بهجت از زبانش فرزندش

راز جاودانگی آیت الله بهجت از زبانش فرزندش

حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت در آیین بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله محمدتقی بهجت در دانشگاه شیراز، اظهار کرد: تغذیه، رشد، بلوغ، ازدواج و تکثیر نسل از اشتراکات انسان و حیوانات است اما تفکر، تعقل و تعلم از ویژگی های انسان و امتیاز او نسبت به حیوانات است.

به گزارش ظهور12 به نقل از تسنیم ، وی با اشاره به گردآوری علوم مختلف توسط انسان ها، خاطرنشان کرد: انسان به جز این حرکت نیازمند برخی دیگر از توانایی هاست تا بتواند دنیا را اداره کند چرا که دانشمندان نیستند که دنیا را اداره می کنند و آنچه در واقعیت وجود دارد توسعه ویژگی های انسانی با ابزار است.

بهجت با بیان اینکه خصوصیت انسان است که برنامه زندگی خود را با تعقل، تدبر و آموزش تدوین کند، افزود: دانشمندان برزگ جهان در خدمت سیاستمداران جهان بودند اما آنها نتوانستد جهان را تدبیر کنند.

فرزند آیت الله بهجت با بیان اینکه جهان امروزی همان کاری را با ابزار علم انجام می دهد که حیوانات علیه یکدیگر انجام می دهند، خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید که پیامبر ظاهر را فرستاده است اما  پیامبر باطن از ابتدای خلقت بوده است.

وی با باین اینکه تکاپو در دانش باید برای رسیدن به مبدا هستی باشد،‌ تصریح کرد: خداوند همه عالم را برای انسان آفریده است نه اینکه انسان را برای عالم بنابراین  انسان نیز باید همه دانایی خود را برای رسیدن به ابدیت قرار دهد.

بهجت اظهار کرد: فکر و تعقل مبدا تحول انسان و دانش نیز برترین ویژگی او است دانشی برای انسان برتر و امتیاز است که انسان را به مبدا هستی برساند وگرنه وجود دانشی که قبل و بعد از دانشمند شدن اثری نداشته باشد چه منفعتی دارد.

وی تاکید کرد: دانشی ممتاز است که انسان را از مرحله ای که قرار دارد، تحول دهد و به یک انسان جاودانه تبدیل کند و اگر انسان دانش داشته باشد و بدان عمل نکند، نتیجه ای ندارد.

بهجت با بیان اینکه نظر انسان به عالم عبادت است، گفت: منظور این سخن دانشمندی است که انسان را از یک دانش مهمی مطلع و از دنیا به آخرت متصل کند و عملش انسان را از عمل برای دنیا کنده و به مبدا هستی متصل و جاودانه کند.

فرزند آیت الله بهجت افزود: در عبودیت این حرکت انجام می شود و انسان از زمینی بودن جدا و آسمانی می کند و در نتیجه  خدا را می بیند و لذا یک پارچه نور، علم و آگاهی می شود.

وی با بیان اینکه زمانی که عبودیت رشد می کند، انسان چیزی را برای خود نمی بیند و می تواند بالا ، تصریح کرد: در این زمان قول، عمل و همه چیز انسان برای رضا خداست و عبد عاشق زمانی که عبادات می کند حتی ملائکه نیز به او مباهات می کنند.

بهجت با بیان اینکه انسان ها باید برای جاودانه بودن خود بیندیشید و تلاش خود را به کار بندند، افزود: نماز انسان های جاودان، نماز عشق بود و نه نماز تکلیف و زور، این نماز آنها را به معشوق متصل می کرد.

وی با اشاره به نمازهای آیت الله بهجت، گفت: فریادهای او در سلام نماز برای قطع شدن ارتباط با خدابود؛ اگر چه آیت الله بهجت عبارت حب را به کار می برد اما یک مرتبه عشق را به کار نبرد چرا که جرئت اظهار عشق را نداشتند، خون دل خوردند و صداهایشان در  گلو می ماند که زیبایی ابدی را که در پیش دارید از دست ندهید.

فرزند آیت الله بهجت با بیان اینکه اگر نماز با حب شروع شود، غوغا می کند، از علاقمندی آیت الله بهجت به ماه رجب سخن گفت و تصریح کرد: اتصال به مبدا هستی دلیل علاقمند بودن آیت الله بهجت به عبادت بود و اگر نماز اور ارزش دارد به سبب اتصال مبدا است.

آیت الله بهجت یکی از حجت های خداوند در عصر جاری برای طی مسیر بندگی است

رئیس کانون فرهنگی بصیرت نیز در این آیین در سخنانی به اهمیت تجلیل علما اشاره و اظهار کرد: کسانی که زیارت قبور علما می روند بر علما منتی ندارند بلکه این لطف خدا بوده که به یاد علما باشند.

کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه اگر پشتوانه این جلسه تغییر در مسیر زندگی ما نباشد، جز خسران به چیز دیگر ی نخواهید رسید، افزود: بعضی تصور می کنند زمانی که پا در مسیر بندگی خدا می گذارند باید بی توجهی به مور اجتماعی را مسیر خود قرار دهند.

وی با نادرست دانستن این موضوع که شخصیت هایی مثل آیت الله بهجت بی توجه به اجتماع بودند، خاطرنشان کرد: طی مسیر زندگی تنها به صرف مریدبازی ها امکان پذیر نیست که متاسفانه این مریدبازی ها در استان فارس نیز بلندگویی هایی در اختیار دارند.

باقری لنکرانی با بیان اینکه توصیه های آیت الله بهجت چیزی جز توصیه های بارز دینی و عبودیت و حرکت بر اساس موازین شرعی نیست، اظهار کرد: توصیه های ایشان تایید شده در شرع و دین است وبنابراین در این مسیر نیز نباید خودسلیقه حرکت کرد بلکه انسان در این مسیر باید عبد بودن را بیاموزد.

وی خاطرنشان کرد: در برابر آنچه که سرنوشت اسلام و مسلمین را  تحت تاثیر قرار می داد، این مکتب بی تفاوتی نبود و به فرار از مسئولیت های اجتماعی توصیه نمی کرد بلکه تاکید بر شناسایی تکلیف و عمل بدان بود.

رئیس کانون فرهنگی بصیرت تصریح کرد: یکی از حجت های خدا بر ما، وجودهایی نورانی مثل آیت الله بهجت در عصر ما است تا با این ادعا که در توان ما نیست مسیر را به طریق معصومین طی کنیم، از طی مسیر فرار نکنیم بلکه باید با تاسی به این بزرگان می توان ادعا داشت که این شخصیت ها بهترین الگوها برای ما هستند.

 آیت الله محمد تقی بهجت، مرجع عالیقدر جهان تشیع در 27 اردیبهشت سال 88 دار فانی را وداع گفت.

29 اردیبهشت 1393