رژیم غذایی متعادل در ماه رمضان

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند وعده‌های سحری و افطار باید ساده باشد و نباید تفاوت بسیار زیادی با وعده‌های غذایی همیشگی شما داشته باشد. بعلاوه باید شامل تمام گروه‌های اصلی غذا باشد: ۱٫ میوه و سبزی ۲٫ نان، غلات و سیب‌زمینی ۳٫ گوشت، ماهی یا جایگزین‌ آنها ۴٫ شیر و محصولات لبنی ۵٫ غذاهای شامل چربی […]

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند وعده‌های سحری و افطار باید ساده باشد و نباید تفاوت بسیار زیادی با وعده‌های غذایی همیشگی شما داشته باشد. بعلاوه باید شامل تمام گروه‌های اصلی غذا باشد: ۱٫ میوه و سبزی ۲٫ نان، غلات و سیب‌زمینی ۳٫ گوشت، ماهی یا جایگزین‌ آنها ۴٫ شیر و محصولات لبنی ۵٫ غذاهای شامل چربی و قند ۶٫کربوهیدرات‌های کمپلکس (پیچیده) غذاهایی هستند که کمک می‌کنند، انرژی به آرامی و طی ساعات طولانی روزه‌داری آزاد شود.

این نوع کربوهیدرات‌ها در غذاهایی مانند جو، گندم، حبوبات، عدس، آرد سبوس‌دار، برنج و… یافت. غذاهای سرشار از فیبر آهسته هضم می‌شوند. مهم‌ترین منابع فیبر را می‌توان سبوس، غلات سبوس‌دار، آرد سبوس، سیب‌زمینی و پوست تقریبا همه میوه‌ها و انواع سبزی‌ها دانست.

برخی خوراکی‌ها هم هستند که باید تا حد ممکن از آنها اجتناب کرد: غذاهایی که هضم آنها دشوار است و به اصطلاح در عرف به آنها غذاهای سنگین می‌گویند، خوراکی‌هایی که بسیار سریع در بدن می‌سوزند، مانند شکر و آرد سفید، همچنین غذاهای چرب همگی را باید در فهرست پرهیز خود قرار دهید.

همچنین توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های کافئینی مانند چای و قهوه کمتر بنوشید، زیرا کافئین ماده‌ای ادرارآور است و سبب می‌شود آب بدن از طریق ادرار سریع‌تر خارج شود.

۲۸ تیر ۱۳۹۲ |
ارسال دیدگاه

KHAMENEI