فاصله افطار تا سحری چقدر باید باشد ؟

الهام عشوریان کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شماره دو در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه برای هر فصلی برنامه غذایی ویژه‌ای مورد نیاز است علاوه بر اینکه ماه رمضان نیز نیاز به برنامه غذایی ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: برای افطار بهترین برنامه غذایی استفاده از خرما به همراه آب است،افطار کردن با خرما سنت است […]

الهام عشوریان کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شماره دو در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه برای هر فصلی برنامه غذایی ویژه‌ای مورد نیاز است علاوه بر اینکه ماه رمضان نیز نیاز به برنامه غذایی ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: برای افطار بهترین برنامه غذایی استفاده از خرما به همراه آب است،افطار کردن با خرما سنت است و بهتر است تا شام چیز دیگری میل نشود.

اما اگر خواستید چیز دیگری مصرف کنید بهتر است از شیرینی جات طبیعی مانندعسل به صورت شربت یا انگور و کشمش یا میوه های شیرین دیگراستفاده شود.

وی افزود: آبی که برای بازکردن روزه استفاده می‌کنید بهتر است نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد به عبارتی بهترین نوع آب، استفاده از نوع معتدل آن است، به علاوه سعی شود فاصله مناسبی بین افطار و شام قرار داده شود ( حداقل نیم ساعت) تا موجب اختلال در عملکرد دستگاه گوارش نشود.

این کارشناس با تاکید بر عدم مصرف لبنیات در زمان افطار، بیان داشت: مصرف انواع لبنیات در زمان افطار به علت سرد بودن برای مغز مضر بوده و چه بسا موجب احساس کسالت می‌شود.

وی بهترین نوع شام را استفاده از حریره بادام با آرد برنج قهوه‌ای به همراه عسل یا شیره انگور یا شیره خرمان عنوان کرد و اظهارداشت: نان، پنیر، سبزی، مغزگردو و چند عدد خرما، استفاده از انواع غذاهای بخارپز، غذاهای دریایی، آش جو و انواع سوپ‌ها، خوراک عدس و گوشت و سبزی نیز از بهترین مواد غذایی مورد استفاده در وعده شام است.

عشوریان با بیان اینکه بهتر است در وعده سحر از غذاهای گیاهی پخته و یا خام استفاده شود، ادامه داد: سالادفصل، جوانه گندم، لیموترش، روغن زیتون، غذاهای پخته مانند پلو و خورشت گیاهی و حتی قارچ بهترین نوع غذا در وعده سحر هستند.

این کارشناس با اشاره به مصرف انواع مغزها و میوه در وعده سحر، بیان داشت: حتی می‌توان در وعده سحر چند دانه خرما یا انجیر، انواع غذاهای حاوی حبوبات، شیر، ماست، خرما، پنیر و نان گندم سبوس دار نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سعی شود در هنگام شام وسحری تنها از یک نوع غذا استفاده شود ، خاطرنشان کرد: سعی شود حتما سحری میل شود زیرا عدم مصرف سحری موجب کاهش قندخون، بی‌حوصلگی، خستگی و کاهش یادگیری در طول روز می‌شود.

عشوریان بهترین نوع غذا در وعده سحر را غذاهای فیبردار عنوان کرد و تصریح کرد: مصرف سبزیجات و میوه‌ها هنگام سحر و شام به دفع سموم بدن و کاهش تشنگی در طول روز کمک فراوانی می‌کند.

وی ادامه داد: به علاوه سعی شود در وعده سحری از مصرف غذاهایی مانند کوکوسبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگی می شوند.

این کارشناس با تاکید بر عدم مصرف غذاهای شیرین مانند زولبیا و بامیه در هنگام افطار، گفت: مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست، همچنان که مصرف غذاهای سنگین و سرخ شده نیز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سعی شود پس از صرف سحری به سرعت نخوابید، ادامه داد: در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا مدر بوده و دفع آب بدن را زیاد می کند و موجب تشنگی می شود.

۲۴ تیر ۱۳۹۲ |
ارسال دیدگاه

KHAMENEI