آيا امام زمان(عج) ازدواج كرده اند يا خير؟

مسئله ای که چند کاربر از وب سایت ما درخواست کردند تا به آن پاسخ بدهیم ، ابتدا به بررسی حدیثی و تفصیلی آن خواهیم پرداخت ، همراه ما باشید . مسأله اي كه پيرامون زندگي شخصي و كيفيت معيشت امام عصر نياز به بررسي دارد، مسأله زن و فرزند آن حضرت است، كه آيا […]

مسئله ای که چند کاربر از وب سایت ما درخواست کردند تا به آن پاسخ بدهیم ، ابتدا به بررسی حدیثی و تفصیلی آن خواهیم پرداخت ، همراه ما باشید .

مسأله اي كه پيرامون زندگي شخصي و كيفيت معيشت امام عصر نياز به بررسي دارد، مسأله زن و فرزند آن حضرت است، كه آيا با توجه به فلسفه غيبت و اينكه آن حضرت به شيوه ناشناس زندگي مي‌كنند و كسي از مكان وي آگاه نيست، ازدواج و داشتن فرزند با اين مسأله سازگار است؟

منابعي كه در اختيار است، يا اشكال سندي دارد و يا ابهام دليلی و نظر قاطعی را ارائه نمی دهند، در اينجا سه احتمال وجود دارد :
۱-اساساً حضرت مهدی(عج) ازدواج نكرده است.
۲- ازدواج انجام گرفته، ولي اولاد ندارند.
۳- ازدواج كرده اند و داراي فرزندانی نيز مي باشند.

اگر احتمال اول را بپذيريم، لازمه اش اينست كه امام معصوم (ص) يكي از سنتهای مهم اسلامي را ترك كرده باشد و اين با شأن امام سازگار نيست. اما از طرفي ديگر چون مسأله غيبت، اهم است، ترك ازدواج، با توجه به آن امر مهمتر، اشكالي را ايجاد نمي‌كند و گاهي براي مصلحت بالاتر، لازم و واجب نيز هست.

اما احتمال دوم كه اصل ازدواج را بپذيريم بدون داشتن اولاد، جمع مي كند بين انجام سنت اسلامي و عدم انتشار مكان و موقعيت حضرت. اما باز اين اشكال باقي است كه اگر قرار باشد، آن حضرت شخصي را به عنوان همسر برگزيند، يا بايد بگوييم كه عمر او نيز مانند عمر حضرت طولاني است كه بر اين امر دليلي نداريم، يا اين كه بگوييم مدتي از آن، تنها و بدون زن و فرزند زندگي را ادامه مي دهد.

احتمال سوم آن است كه آن حضرت ازدواج كرده، و داراي اولاد نيز هست و اولاد آن حضرت نيز فرزنداني دارند. و … اين مسأله افزون بر آن كه دليل محكمي ندارد، اشكال اساسي آن اينست كه اين همه اولاد و اعتاب بالاخره روزي در جست وجوي اصل خويش مي افتند و همين كنجكاوي و جست و جو، مسأله را به جايي باريك مي كشاند كه با فلسفه غيبت حضرت نمي‌سازد.(۱)

البته برخی خواسته اند از روايات و بعضي از ادعيه بر اين احتمال اقامه دليل كنند كه در اينجا به دو مورد آن اشاره مي كنيم.

۱٫مفضل بن عمر گويد از امام باقر شنيدم كه فرمود : صاحب الزمان(عج) را دو غيبت است : يكي از آن دو به اندازه اي طولانی شود كه بعضي گويند آن حضرت از دنيا رفته و برخي گويند كشته شده است، و بعضي نيز بر اين باور باشند كه جز اندكي از ياران بر امامت وي ماندگار نماندند و كسي هم از مكان و جايگاه زندگي آن حضرت، آگاه نيست؛ نه از فرزندان و نه چيز ديگري، جز آن كسي كه امور وي را پی مي گيرد.”(۲) استدلال براي اثبات زن و فرزند قسمت آخر روايت است، اما اين استدلال از چند جهت اشكال دارد.

الف : اين روايت را نعمائي در كتاب غيبت خود نقل كرده و به جاي كلمه ولد (فرزند) كلمه ولی(۳) آورده است. بنابراين اعتمادي بر آن روايت با توجه به اين نقل نيست…

ب : در روايت نيامده كه الآن امام زمان(عج) داراي زن و فرزند است و از اين جهت اجمالي دارد، شايد به فرزنداني كه بعداً در آستانه ظهور و يا بعد از آن به دنيا خواهد آمد، اشاره داشته باشد.

ج : شايد از باب مبالغه در خفا باشد. يعني اگر بر فرض آن حضرت اولاد هم مي داشت، از جايگاه و سرّ غيبت او آگاه نمي‌شدند. با اين احتمال نيز استدلال به روايت براي اثبات اولاد براي امام زمان(عج) ناتمام است.

۲٫ روايت ابن طاووس از امام رضا كه ايشان مي فرمايند : “الها! مايه چشم روشني و خوشحالي امام زمان(عج) را در او و خانواده و فرزندان و ذريه و تمام پيروانش فراهم فرما”(۴) اين روايت نيز نمي توان استدلال كرد چون :

الف : از جهت سند قابل اعتماد نيست.
ب : به زمان ولادت فرزندان اشاره ندارد كه پيش از ظهور است يا بعد از آن.

منابع و مآخذ :
۱٫ چشم به راه مهدي، جمعي از نويسندگان مجله حوزه، ص۳۵۲
۲٫ كتاب الغيبه، شيخ طوسي،ص۱۶۲
۳٫ كتاب الغيبه، نعماني،ص۱۷۲
تاريخ الغيبة الكبري، محمد صدر، ج۲، ص۶۵، مكتبة الأم اميرالمؤمنين ، العامة، اصفهان

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ |
KHAMENEI