علت اصلی گرانی خودروهای داخلی + جدول

به نوشته ظهور۱۲ به نقل از میهن صنعت، بر اساس شنیده ها، خودروسازان در بیشتر مواقع با نیمی از ظرفیت خود در حال تولید هستند كه گواه این مطلب افت ۵۰ درصدی تولید خودرو از ابتدای امسال است. صنعت خودرو در ایران در طی سالهای گذشته توانست روندی رو به پیشرفت را در پیش گیرد، […]

به نوشته ظهور۱۲ به نقل از میهن صنعت، بر اساس شنیده ها، خودروسازان در بیشتر مواقع با نیمی از ظرفیت خود در حال تولید هستند كه گواه این مطلب افت ۵۰ درصدی تولید خودرو از ابتدای امسال است.

صنعت خودرو در ایران در طی سالهای گذشته توانست روندی رو به پیشرفت را در پیش گیرد، رویه ای كه برخی از كارشناسان آن را موثر می دانند و برخی دیگر هم معتقدند این صنعت با تلاش بیشترمی توانست به سطوح بالاتر از این دست یابد.

اما چه شده كه خودروئی مثل سمند با افزایش قیمت روبرو شده است؟ آیا یك خودروی ملی هیچ وابستگی به واردات ندارد؟

كارشناسان اصولاً خودرو را یك محصول نهائی معرفی می كنند كه برای تولید آن، قطعات بسیار زیادی از پیچ های كوچك گرفته تا قالب های بزرگ همچون فولادهای مورد استفاده در بدنه ودیگر قطعات مورد نیاز برای تولید یك، مختصات و فرآیند منحصر به خود را در واحد تولیدكننده دارد.

در شركت های قطعه سازی تامین مواد مورد نیاز برای تولید محصول از مهمترین اركان و اهداف یك واحد تولیدی محسوب می شود و برخی از شركتهای قطعه ساز با توجه به نیاز به واردات مواد مورد نیازجهت تولید محصولات خود با مشكلات متعدد در مقاطع گوناگون مواجه می شوند.

مشكلاتی كه در هر شرایط زمانی رنگ خاص خود را دارد و بخشنامه ها و گشایش ال سی و تحریم ها هر كدام به مشكلات قطعه سازان در شرایط سخت تولید می افزاید.

برای مثال یكی از مهمترین موادی كه در ساخت خودرو استفاده می شود صنایع لاستیكی است كه ماده كائوچو به دلیل شرایط زیست محیطی در ایران وجود ندارد و این ماده بدلیل نیاز در فرآیند توسط واردات تامین می شود. اما این مساله ملی بودن و داخلی سازی شدن یك خودروی ملی را زیر سوال نمی برد ولی عدم احتیاج به واردات را نیز تایید نمی كند.

در كنار این آمار نشان از افزایش سرسام آور مواد، قطعات و هزینه های سربار در این بخش را می دهد.

جدول پیوست میزان افزایش قیمت مواد اولیه بكار رفته در خودروی سمند دیده می شود.
با مشاهده جدول بطور میانگین متوجه افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی مواد و قطعات مورد استفاده در سمند نسبت به سال گذشته مواجه می شویم كه این میزان در مقایسه با سال ۸۸ با افزایش ۲۰۰ درصدی مواجه شده است.

این در حالی است كه در معیارها و مواد مورد اشاره وارداتی نبود وبخش اعظم نیاز آن درایران تامین می شوند و بااین وجود نمی توان انتظار داشت كه همه فشار ها از هر طرف به صنعت خودرو وارد شود و دولت حمایت خود را از صنعت خودرو دریغ كند و بازهم انتظارداشت كه خودروهای داخلی در همان رنج قیمتی بمانند.

 

 

۱۳ دی ۱۳۹۱ |
KHAMENEI