قمه زنی دلیل شرعی و عقلی ندارد + بررسی روایت سر به محمل کوبیدن حضرت زینب

  با به روی کار آمدن سلسله آل‌بویه در ایران عزاداری ایام محرم‌الحرام رونق گرفت، عزاداران حسینی آزادانه و بی واهمه به سوگواری برای مولای خویش پرداختند و در این میان فرهنگ عاشورا نیز رفته رفته در میان شیعیان ایرانی تجلی یافت و زیبایی خود را روز به روز افزایش داد. اکنون محرم که از […]

 

با به روی کار آمدن سلسله آل‌بویه در ایران عزاداری ایام محرم‌الحرام رونق گرفت، عزاداران حسینی آزادانه و بی واهمه به سوگواری برای مولای خویش پرداختند و در این میان فرهنگ عاشورا نیز رفته رفته در میان شیعیان ایرانی تجلی یافت و زیبایی خود را روز به روز افزایش داد. اکنون محرم که از راه می‌رسد کوچه‌ها و خیابان‌های کشورمان رنگ عزا به خود می‌گیرد و هم‌دلی در عزاداری‌ها به اوج می‌رسد و زیبایی این هم‌دلی زمانی بیشتر رخ‌ می‌نماید که در گوشه گوشه شهرهای کشور اقوام مختلف از مذهب‌های گوناگون گرد هم می‌آیند و با خلوص نیت به عزاداری می‌پردازند چرا که امام حسین(ع) تنها متعلق به شیعیان نیست.

*‌ قمه زدن دلیل شرعی و عقلانی ندارد

حجت‌الاسلام سید احمد محی‌الدین میر مرشدی نیز با بیان اینکه قمه زدن دلیل شرعی و عقلانی ندارد، درباره این بدعت‌ها اظهار کرد: واقعه عاشورا در بیش از یک هزار و ۳۰۰ سال پیش رخ داده که در آن زمان خبرنگار یا نویسنده برای مستند کردن این واقعه وجود نداشته و بسیاری از اخبار این واقعه مقدس را دشمنان شرکت‌کننده در جنگ نقل کرده‌اند.

وی افزود: از لشکر امام حسین (ع) نیز بازماندگان زیادی برای بیان این مطالب وجود نداشته و شخصیت‌هایی مانند حضرت زینب، امام سجاد و امام باقر (ع) نیز در محدودیت‌های شدید قرار داشتند.

میر مرشدی با اشاره به اینکه سال‌های بعد از این واقعه نقل‌ قول‌های غلط از عاشورا در میان جوامع توسعه پیدا کرد، گفت: برای زنگار زدایی از این مطالب انحرافی و ماندگاری آن، تلاش‌‌های وافری در زمان امامان شیعه (ع) و بعدها توسط اندیشمندان انجام شده تا واقعه عاشورا با کمترین تحریف به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های بسیار به دلیل بعد زمانی زیاد بعضی انحرافات مانند قمه‌زنی وارد اعمال عزاداری عاشورا شده، تاکید کرد: یکی از دعاهای شیفتگان حسینی این است که ای کاش در عاشورا بودیم وبه رستگاری عظیم می‌رسیدیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: کسانی که قمه می‌زنند نیز استدلالشان این است که سر و جانم فدای امام حسین (ع) و بر این باورند که ایشان سرش را داد و آنها نیز حاضرند سر خویش را فدای امام حسین (ع) کنند.

وی با اشاره به اینکه بین عمل امام حسین (ع) با این عمل تفاوت ماهوی وجود دارد، گفت: اگر کسی در حالی که در حال دفاع از حریم و آرمان‌های امام حسین (ع) است، کشته شود شهید محسوب شده و عملش مرضی حق‌تعالی است اما این موضوع با اینکه انسان به دست خود در شرایطی آرام و بدون دلیل قمه را برسر بکوبد، تفاوت دارد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه با بیان اینکه این عمل در اسلام و در رفتار ائمه اطهار مشاهده نشده است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از چندین سال پیش برای مبارزه با این بدعت‌گذاری به میدان آمده و فرمودند من از این کار راضی نیستم و آن را جایز نمی‌دانم و از همه درخواست کردند که از این کار بر حذر بوده و این مسیر را دنبال نکنند.

وی ادامه داد: اکثریت مردم فرمان رهبر خویش و فتوای مرجعیت را در این زمینه پذیرفته‌اند اما هنوز گروه‌های اندکی هستند که بر این امر اصرار ورزیده و موضوع را سیاسی کرده‌اند.

میرمرشدی با اشاره به اینکه این افراد عمل قمه‌زنی را ملاک جبهه‌بندی قرار داده‌اند، تصریح کرد: اغلب این افراد حرکتشان از حالت اعتقادی در آمده و تنها برای روکم کنی و نشان دادن بخشی از عقده‌های درونی بر این موضوع اصرار دارند.

وی افزود: در ماه محرم میلیون‌ها نفر در مراسم سینه زنی و عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کنند و عمل چند هزار نفر در این میان دلیل بر این نیست که این موضوع به عنوان اپیدمی در جامعه مطرح باشد.

*‌ سوء استفاده دشمنان از قمه‌زنی برای ضربه زدن به شیعیان

این کارشناس با اشاره به سوء استفاده دشمن از مسئله قمه‌زنی برای ضربه زدن به شیعیان تاکید کرد: نباید به دست خودمان بهانه‌ای برای ضربه زدن به اسلام در اختیار دشمن قرار دهیم بنابراین به همان تعداد اندک هم توصیه می‌کنیم وقت و عمر خود را در این راه تلف نکنند چرا که دشمن از این مراسم عکس‌برداری کرده و آنها را در دنیا پخش می‌کند.

وی ادامه داد: دشمن با استفاده از این موضوع در دنیا تبلیغ می‌کند که به سراغ اسلام و شیعه نروید زیرا مردمی که خودزنی کرده و در این راه به کودک خود نیز رحم نمی‌کند چگونه امکان دارد به دیگران رحم کنند.

* ‌سر کوبیدن حضرت زینب (س) به کجاوه روایتی غیر معتبر است

میر مرشدی با اشاره به اینکه بعضی افراد داستان نامتعبر سر کوبیدن حضرت زینب (س) به کجاوه محمل را دلیل عمل ناشایست خود عنوان می‌کنند تاکید کرد: در این داستان راوی نقل می‌کند زمانی که کاروان به سمت شام می‌رفته زینب(س) در کجاوه بوده و با دیدن سر امام حسین (ع) بر روی نیزه سر خود را به محمل کوبیده به گونه‌ای که خون جاری شده است.

وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر اینکه با شان و صبر والای حضرت زینب(س) در طول زندگی، به ویژه در روز عاشورا و در مواجهه با صحنه‌های دردناک‌تر جور نیست با عقل سلیم و روایات معتبر نیز منطبق نمی‌باشد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در زیارت ناحیه می‌خوانیم که گردن اسیران کربلا در غل و زنجیر بوده و با پای برهنه حرکت می‌کرده‌اند و یا روی شتر برهنه سوار بود‌ه‌اند، تاکید کرد: بنابراین کجاوه‌ای وجود نداشته چرا که هیچ‌گاه اسیر را در محمل که مخصوص شاهزادگان است قرار نمی‌دهند و از لحاظ تاریخی هم نمی‌توان پذیرفت که حضرت زینب کجاوه داشته باشد.

وی افزود: چطور امکان دارد حضرت زینب(س) بپذیرد که در داخل کجاوه باشد و آنگاه سایر زنان و دختران پیاده و پابرهنه به سمت شام بروند و در حالیکه به سمت آنها سنگ پرتاب می‌شود حضرت زینب تنها تماشا کند، این امر غیر ممکن بوده و با مرام‌نامه شیعی و امام حسین(ع) همخوان نیست.

*‌روایت کجاوه، داستانی از اصحاب و لشکریان یزید

میرمرشدی با اشاره به اینکه اصل این روایت تائید نشده است تاکید کرد: روایت کجاوه مخدوش بوده و راویان مستند ساز شیعی درباره عاشورا این اصل را قبول ندارند، ضمن اینکه راوی آن نیز جزو لشکریان یزید بوده و به این روایت نمی‌توان استناد کرد.

وی ادامه داد: مداحان و سخنوران باید دقت کنند که مطالبی که نقل می‌کنند دارای سند معتبری باشد و دقت کنند که حتی اگر مطلبی را از مقتل نقل می‌کنند با خصوصیات اهل بیت(ع) مطابقت داشته و توهین به شخصیت والای آنها نباشد.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: می‌توان گفت، در ۳۰ سال گذشته برای مقابله با بدعت‌ها و خرافات عاشورا در کشور ما تلاش‌های بسیاری انجام گرفته است.

وی گفت: امروزه این امر مشهود است که مداحان بیش از پیش مراقب هستند حرف انحرافی به زبان نیاورند و حتی شنوندگان نیز مترصد آن هستند که اگر مداحی یا سخن‌وری حرف اشتباهی بیان کرد بلافاصله او را به نقد کشیده و اجازه ندهند بدعتی در مباحث مرتبط با عاشورا ایجاد شود.

 

۴ آذر ۱۳۹۱ |
ارسال دیدگاه

KHAMENEI