۱۰ نمونه از رسوایی های بزرگ جهان رسانه

به گزارش صراط، رسانه‌ها اغلب به دنبال خبرهای داغ و جنجالی هستند، به دنبال رسوایی‌های اخلاقی و مالی سیاستمداران و چهره‌های مشهور ورزش و سینما. اما گاهی پیش می‌آید خود رسانه‌ها مرکز یک رسوایی می‌شوند، مثل رسوایی هفته‌نامه «نیوز آو د ورلد» در سال گذشته و دادگاه استراق سمع کارکنان آن که در نهایت منجر […]

به گزارش صراط، رسانه‌ها اغلب به دنبال خبرهای داغ و جنجالی هستند، به دنبال رسوایی‌های اخلاقی و مالی سیاستمداران و چهره‌های مشهور ورزش و سینما. اما گاهی پیش می‌آید خود رسانه‌ها مرکز یک رسوایی می‌شوند، مثل رسوایی هفته‌نامه «نیوز آو د ورلد» در سال گذشته و دادگاه استراق سمع کارکنان آن که در نهایت منجر به استعفای روپرت مرداک، غول دنیای رسانه‌ها شد.

امسال هم رسوایی مجری بی‌بی‌سی رخ داد و همین بهانه‌ای شد برای معرفی برخی از معروفترین رسوایی‌های دنیای رسانه.

۱٫ رسوایی کابینه بوش
یکی از خبرنگاران نشریه «یواس‌ای تودی» در سال ۲۰۰۵، بعدها اعتراف کرد کابینه بوش به ستون نویسان نشریات صدها هزار دلار پول می‌داد تا از سیاست‌های این کابینه تعریف و دفاع کنند. آرمسترانگ ویلیامز، مگی گالاگر و مایکل مک‌مانوس برخی از روزنامه‌نگاران معروفی بودند که گفته می‌شد از کابینه بوش پول گرفته‌اند تا از برنامه «هیچ کودکی تنها نمی‌ماند» و سیاست‌های بوش درمورد ازدواج دفاع کنند.

۲٫ تصاویر مستهجن دروغین
سال ۲۰۰۴، نشریه بوستن گلوب تصاویری مستهجن در وب‌سایت خود منتشر کرد که در آن‌ها سربازان آمریکایی به زنان عراقی تعدی می‌کردند. اما رسانه‌های دیگر همان موقع اعلام کردند یک جستجوی ساده اینترنتی نشان می‌دهد این تصاویر دروغین هستند.

۳٫ اعتیاد ساختگی در هشت سالگی
سال ۱۹۸۰ جنت کوک، خبرنگار «واشنگتن پست» مقاله‌ای نوشته با عنوان «دنیای جیمی»، این مطلب درمورد یک معتاد به هروئین هشت ساله بود، این مقاله جنجالی باعث شد بسیاری به جستجوی این پسر برآیند. چند روز پس از اینکه کوک برای همین مقاله برنده جایزه پولیتزر شد، سردبیر نشریه فاش کرد طی بررسی‌هایی متوجه اشتباهاتی در رزومه کوک شده و بنابراین مقاله کوک هیچ سندی نداشته است!

۴٫ سند جعلی
سال ۲۰۰۴، گزارشی در برنامه «۶۰ دقیقه» نشان می‌داد جرج دبلیو. بوش نتوانسته خدمت خود در گارد ملی را با موفقیت به پایان برساند. سندهای این خبر را مری میپس از یک افسر سابق گارد ملی آمریکا گرفته بود، افسری که بعدا اعتراف کرد سندهایش جعلی بوده‌اند. به موجب این رسوایی میپس از کار برکنار شد و چند تن از مدیران ارشد شبکه سی‌بی‌اس (پخش‌کننده برنامه) هم استعفا دادند. برخی می‌گویند استعفای زودهنگام دن رَدِر مجری به همین دلیل بوده است.

۵٫ پروژه بغداد
سال ۲۰۰۳ رئیس شبکه سی‌ان‌ان، ایسن جوردن فاش کرد شبکه از سال ۱۹۹۰ درمورد نقض حقوق بشر توسط صدام حسین خبر داشته است اما این مسئله را رسانه‌ای نکرده تا بتواند شعبه خود در بغداد را باز نگه دارد و جان خبرنگاران خود در این شهر را حفظ کند.

۶٫ جیسن بلر در نیویورک تایمز
سال ۲۰۰۳ همه از ظهور جیسن بلر ۲۶ ساله به عنوان مقاله‌نویسی آینده‌دار برای نیویورک تایمز سخن می‌گفتند تا اینکه مشخص شد او در ۳۶ مقاله خود برای این نشریه دست به سرقت ادبی زده یا حقایق را جعل کرده است. تحقیات نشان داد بلر برای جذاب کردن مقالات خود درمورد جسیکا لینچ و دیگر سربازان آمریکایی حاضر در عراق به جعل اسم، وقایع و گفته‌های آدم‌های مختلف دست زده است. به همین دلیل سردبیران ارشد نشریه استعفا دادند.

۷٫ رسوایی در اورگون
اهالی اورگن نتوانست ثابت کند سناتور رابرت پک‌وود چندین زن را مورد آزار جنسی قرار داده است، حتی با اینکه یکی از این زنان خبرنگار روزنامه همین منطقه بود. اما روزنامه واشنگتن پست سال ۱۹۹۲ موفق شد این خبر را با سند فاش کند.

۸٫ گزارش دروغین فاکس نیوز
چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴، کارل کامرون، خبرنگار سیاسی فاکس نیوز در مقاله‌ای ادعا کرد جان کری، یکی از نامزدها، پیش از مناظره‌ها ناخن‌های خود را مانیکور می‌کند تا زن‌ها او را دوست داشته باشند. فاکس بعدا به دلیل انتشار این گزارش دروغین عذرخواهی کرد و دلیل انتشار اشتباه آن را خستگی عنوان کرد.

۹٫ انفجار جنرال موتورز
سال ۱۹۹۲ شبکه ان‌بی‌سی تصاویری پخش کرد از یک کامیون جنرال موتورز که پس از یک تصادف معمولی با ماشینی دیگر منفجر می‌شود. جنرال موتورز پس از اینکه متوجه شد این تصاویر ساختگی هستند از شبکه شکایت کرد و مایکل گارتنر، رئیس بخش اخبار ان‌بی‌سی مجبور به استعفا شد.

۱۰٫ رسوایی در تریبون
رندی مایکلز مدیرعامل کمپانی تریبون، مالک دو روزنامه شیکاگو تریبون و لس‌آنجلس تایمز بود که سال ۲۰۱۰ استعفاء داد. دلیل استعفای او تبدیل کردن این کمپانی نشر به محلی برای رفیق‌بازی، قمار و شوخی‌های رکیک بود. بعدا ثابت شد مایکلز بطور علنی درمورد همکارهایش شوخی‌های جنسی می‌کرده است.

۲۷ آبان ۱۳۹۱ |
ارسال دیدگاه

KHAMENEI