خلبانی که از فاجعه جلوگیری کرد!

پاي سخنان خلباني كه از فاجعه جلوگيري كرد خلبان بوئينگ ۷۲۷ شركت هواپيمايي ايران اير كه هنگام ورود چرخ جلو آن باز نشد، چگونگي موفقيتش در فرود هواپيما را تشريح كرد. به گزارش ايسنا، كاپيتان هوشنگ شهبازي، خلبان بويينگ ۷۲۷شركت هواپيمايي ايران اير كه ۲۶ مهر ماه هنگام بازگشت مسكو به تهران چرخ هواپيمايش باز […]

پاي سخنان خلباني كه از فاجعه جلوگيري كرد

خلبان بوئينگ ۷۲۷ شركت هواپيمايي ايران اير كه هنگام ورود چرخ جلو آن باز نشد، چگونگي موفقيتش در فرود هواپيما را تشريح كرد.

به گزارش ايسنا، كاپيتان هوشنگ شهبازي، خلبان بويينگ ۷۲۷شركت هواپيمايي ايران اير كه ۲۶ مهر ماه هنگام بازگشت مسكو به تهران چرخ هواپيمايش باز نشد، ضمن حضور در هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها از غرفه خبرگزاري ايسنا بازديد كرد.

وي با اشاره به اين‌كه هنگام فرود چرخ جلوي هواپيما باز نشد، تصريح كرد: ابتدا دستورالعمل كارخانه‌ي سازنده را اجرا كرده، اما به نتيجه نرسيديم.

وي با اشاره به اين‌كه سه خلبان حرفه‌اي در اين پرواز حضور داشته‌اند، خاطرنشان كرد: با كمك آن‌ها دستورالعمل‌هاي لازم را اجرا كرديم، اما باز هم چرخ باز نشد.

وي با تاكيد بر اين‌كه دستورالعمل براي چنين مواقعي است، خاطرنشان كرد: حدود ۱۲ سال گذشته نيز چنين اتفاقي در شيراز رخ داده بود.

شهبازي گفت: براي فرود بايد برخورد بال هواپيما به مانع يا همچنين بروز آتش‌سوزي را نيز پيش بيني مي‌كرديم.

او با اشاره به اين‌كه بايد در فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) فرود مي‌آمدم، اما اعلام كردم كه فرودگاه مهرآباد را براي فرود آماده كنند، خاطرنشان كرد: به محض بروز اين اتفاق ماجرا را به مسافران اطلاع دادم، چرا كه اين يكي از وظايف خلبان است.

خلبان ايران اير با بيان اين‌كه هر خلباني براي فرود تكنيك خاصي دارد، اظهار كرد:‌ از كار تعليق نشدم و از دو روز گذشته با پرواز تهران – بوشهر و تهران – سوريه به كار بازگشتم.

وي در پاسخ به اين كه آيا در كميسيون بررسي سانحه عضو هستيد؟ تصريح كرد: از من دعوت كرده و درباره پرواز وجزئيات آن سوال كرده و چندي پيش نتيجه را اعلام كردند.

وي با اظهار بي اطلاعي از اين كه مسافران اين پرواز با ارسال نامه‌اي از وي تشكر كردند، خاطرنشان كرد:‌تا جايي كه اطلاع دارم ۸۰ درصد مسافران روس و ۲۰ درصد ايراني بوده‌اند.

شهبازي اظهار كرد:‌ تا زماني كه هواپيما استاندارد نباشد، مجوز پرواز نمي‌گيرد و هيچ آدم عاقلي با هواپيمايي كه نقص فني دارد پرواز نمي‌كند.

خلبان ايران اير در ادامه با تاكيد بر اين كه اين هواپيما قبل از پرواز سالم بوده و هيچ گونه نقص فني نداشته است، خاطرنشان كرد: هواپيما قابل مقايسه با ماشين نيست، چرا كه تا زماني كه ماشين راه مي رود مردم سوار آن مي‌شوند، اما قطعات هواپيما ساعت پرواز خاص و تقويم زماني مشخص دارند و هر يك از اين دو زودتر به پايان برسد، قطعه بايد تعويض شود و من به عنوان خلبان اگر هواپيما داراي مشكل باشد، آن را براي پرواز تحويل نمي‌گيرم.

وي با اشاره به اين‌كه سازمان هواپيماي كشوري قوانين خاصي دارد، افزود: گواهي‌نامه‌هاي ما بين المللي است واز آنجايي كه به تمام دنيا پرواز مي كنيم، بايد با قوانين دنيا هماهنگ باشيم.

وي با تاكيد بر اين كه همه خلبان‌ها قوانين دنيا را مي‌دانند و براساس آن پرواز مي‌كنند، تصريح كرد:‌هر هواپيما كتاب فني خاصي دارد؛ به طوري كه سوابق هواپيما و اطلاعات مربوط به خرابي و تعويق قطعات آن جهت اطلاع خلبان در يك كتاب نوشته و به خلبان داده مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه هر خلبان ضمن چك كردن هواپيما، كتاب را مطالعه مي‌كند، اضافه كرد: خلبان با توجه به مسائل مربوط به هواپيما مي‌تواند آن را براي پرواز قبول نكند، اما در پرواز مسكو – تهران هيچ اشكالي براي هواپيما وجود نداشت و هواپيما كاملا سالم بود.

شهبازي در ادامه با تاكيد بر اين كه بخش تعميرات و مهندسي ايران اير بسيار قوي است، گفت:‌ اگر هواپيماها دچار مشكل باشند، در خط پرواز قرار نمي‌گيرند.

خلبان ايران اير با اشاره به اين كه آتش‌نشاني روي باند موجود بود، اظهار كرد:‌ از من پرسيده بودند دقيقا هواپيما كجا متوقف مي شود؛ بنابراين عوامل زميني آمادگي لازم داشتند.

وي خاطرنشان كرد:‌ مهندس مكانيك نيز هستم و از سال ۱۳۵۶ در سازمان هواپيمايي كشوري استخدام شدم و حدود هفت سال در بخش بررسي سانحه و صلاحيت پرواز حضور داشتم. سپس به ايران اير منتقل شدم و پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي خلباني، خلبان شدم.

شهبازي با بيان اين كه ۱۶ هزار ساعت پرواز كرده‌ام، خاطرنشان كرد:‌ در هنگام فرود سعي كردم جان مسافران و هواپيما را نجات دهم.

وي با بيان اين‌كه خودم را لايق تقدير وتشويق نمي‌دانم،‌ خاطرنشان كرد: وظيفه‌اي را كه بر عهده داشتم به خوبي انجام دادم.

خلبان ايران اير با اشاره به اين كه اگر چرخ جلوي هواپيما باز نشود، هواپيما سقوط نمي كند، گفت:‌ در اين شرايط هواپيما مي‌تواند پرواز كند و ممكن است زمان فرود با مشكل مواجه شود.

به گزارش ايسنا، كاپيتان شهبازي ۲۶ مهر ماه هنگام بازگشت از مسكو به تهران با مشكل فني در چرخ جلوي هواپيما روبرو شد، اما با موفقيت توانست جان مسافران را نجات داده و هواپيما را به سلامت روي زمين بنشاند.

موفقيت اين خلبان در شرايطي اكنون مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است كه حدود ۱۲ روز از اين اتفاق مي‌گذرد واين در حالي است كه در بخشي از سوانح هوايي، دليل سانحه اشتباه خلبان اعلام مي‌شود.

۹ آبان ۱۳۹۰ |
ارسال دیدگاه

KHAMENEI