فرد بخیل از دیدگاه رسول الله کیست ؟

برخی آیات و روایات را بارها شنیده ایم اما به معنای آن توجهی نکرده ایم .تا به حال به عبارتی که همیشه بعد از نمازها خوانده می‌شود،و پس از آن صلوات فرستاده می‌شود دقت کرده اید؟ این عبارت آیه ۵۶ سوره احزاب است. إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ […]

برخی آیات و روایات را بارها شنیده ایم اما به معنای آن توجهی نکرده ایم .تا به حال به عبارتی که همیشه بعد از نمازها خوانده می‌شود،و پس از آن صلوات فرستاده می‌شود دقت کرده اید؟

این عبارت آیه ۵۶ سوره احزاب است. إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا (خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى‏فرستند. اى کسانى که ایمان آورده‏اید، بر او درود فرستید و به فرمانش بخوبى گردن نهید.)این آیه به مومنان دستور می‌دهد به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) درود بفرستند.

مقام پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) آنقدر والا و بلند است که اول خود پروردگار عالم و خالق تمام موجودات و دوم ملائکه که مدبّران امور الهی هستند به او درود می‌فرستند و مومنان نیز به تبعیت از آنان به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) درود می‌فرستند.اما خود صلوات به چه معنایی است و صلوات خداوند بر رسولش چه معنایی دارد و چگونه است؟درباره معنای صلوات گفته شده در اصل به معناى انعطاف بوده و صلات خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف خدا به وسیله رحمتش به وى است و همچنین صلات ملائکه او انعطاف آنها به اینکه او را تزکیه نموده و برایش استغفار کنند می‌باشد.

صلات مومنین بر او انعطاف به وسیله درخواست رحمت براى ایشان است.نکته مهم آیه این است که خداوند برای درود فرستادن خودش و ملائکه و مومنان بر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) قیدی نیاورده و به معنی مطلق بودن این صلات است.

همچنین یصلون فعل مضارع است، که به معنای مستمر بودن می‌باشد. یعنى پیوسته خداوند و فرشتگان رحمت و درود بر او مى فرستند.در روایات زیادی نیز توصیه به صلوات فرستادن شده است.از ابوطلحه نقل شده که روزی به حضور پیامبر گرامی شرفیاب گردیدم و آن حضرت را در شادمانه ترین روزها و خوش ترین حالات و شرایط می‏نگرم؛ آیا این گونه است؟فرمود: چرا چنین نباشد در حالی که فرشته وحی هم اینک از نزد من رفت و او پیام آورده بود که: پروردگارم می‏فرماید:من صل علیک صلاه صلّیت بها علیه عشر صلوات و محوت عشر سیئات و کتبت له عشر حسنات.

(هان‌ای بنده برگزیده ام! هرکسی بر تو صلواتی بفرستد و درود خالصانه نثار کند، من در برابر آن درود، ده صلوات و درود بر او می‏فرستم و ده گناه از گناهان او را از پرونده‌اش می‏زدایم و ده پاداش کار نیک برای او می‏نویسم.)در کتاب خصال، از امیرالمومنین (علیه السلام) در ضمن حدیث معروف به اربع مائه (چهار صد) آمده که فرمودند: صلوات را بر محمد و آل او بفرستید که خداى تعالى دعاى شما را هنگامى که نام محمد را ببرید و حق او را رعایت کنید، مستجاب مى کند، پس وقتى مى خوانید (إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ ) چه در نماز آن را بخوانید و چه در غیر نماز، صلوات را بفرستید.

همچنین مراجع معظم تقلید شیعه در توضیح‌المسائل خودشان حکم به استحباب صلوات در هنگام شنیدن نام مبارک پیامبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) نموده اند و این حکم شامل در حال نماز هم می‌شود.نکته دیگر آنکه در انتهای آیه دو فعل امری آمده است. تفاوت صلوا و سلموا در این آیه با توجه به ریشه لغوى این دو کلمه و ظاهر آیه این است که صلوا امر به طلب رحمت و درود فرستادن بر پیامبر است، اما سلموا به معنى تسلیم در برابر فرمان‌هاى پیامبر است.

ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) سوال کرد منظور از «صلات» بر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) را فهمیده ایم، اما معنى تسلیم بر او چیست؟ امام فرمودند:هو التسلیم له فى الامور(منظور تسلیم بودن در برابر او در هر کار است.)در روایات متعددی بر کیفیت صحیح صلوات بر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) تأکید شده است.

در روایتی «ابن حجر» در «صواعق» چنین نقل مى کند که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: لا تصلوا على الصلاه البتراء فقالوا و ما الصلاه البتراء؟ قال تقولون: اللهم صل على محمد و تمسکون، بل قولوا اللهم صل على محمد و آل محمد(هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید! عرض کردند: صلوات ناقص چیست؟ فرمود: اینکه فقط بگوئید «اللهم صل على محمد» و ادامه ندهید، بلکه بگوئید: اللهم صل على محمد و آل محمد.). و روایات زیادی از شیعه و سنی نقل شده که باید وآل محمد هم در ادامه صلوات بیاید و نیز این نکته قابل توجه است که در بعضى از روایات اهل سنت و بسیارى از روایات شیعه حتى کلمه «على» میان «محمد» و «آل محمد» جدایى نینداخته ، بلکه کیفیت صلوات به این صورت آمده است : اللهم صل على محمد و آل محمد.در انتها روایتی از امام حسین (علیه السلام) نقل می‌کنیم که فرمودند: رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود: بخیل کسى است که نام من نزد او برده شود و صلوات نفرستد.

۲۷ مرداد ۱۳۹۲ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI