ضررهای مصرف نوشابه در سفره افطار

1 – با رعایت نکات تغذیه اي می توان آسان تر روزه گرفت و سالم ماند.

2 – بسیاري از افراد غذاهاي سنگین و چرب را بیشتر مصرف می کنند در حالی که این ماه فرصت مناسبی براي ترك عادات غلط غذایی و خوردن مواد غذایی مفید است.

روزه خود را در هنگام افطار با یک منبع قندي سالم و مفید، باز کنید

3 – به خاطر اُفت قند خون در هنگام افطار، باز کردن روزه با یک منبع قندي سالم و مفید، شامل آب جوش یا چاي کم رنگ با خرما یا کشمش یا توت خش که در کنار پروتئین نظیر شیر با خرما یا شیر با عسل توصیه می شود. البته مصرف زولبیا و بامیه توصیه نمی شود. چون زولبیا و بامیه، از بدترین نوع شیرینی ها هستند، که بعضاً در روغن هاي جامد تجاري و در دماي بسیار زیادي سرخ شده اند و آنها داراي قند و چربی زیادي هستند و بعضی از آنها در کارگاههاي غیرمعتبر طبخ و سرخ شده ، سپس به مراکز توزیع آورده شده اند که متأسفانه در هنگام افطار ما به جاي استفاده از قند هاي طبیعی، مثل خرما و کشمش و توت خشکه، از زولبیا و بامیه خیلی چرب و سرخ شده و با قند مصنوعی ، استفاده می نماییم که جاي تأمل و تَعمق بیشتري را دارد و در مصرف آنها خیلی باید احتیاط شود.

آشامیدن آب زیاد در هنگام صرف افطار باعث اختلال در هضم مواد غذایی می شود

4 – روزه داران از آشامیدن آب زیاد بخصوص آب سرد، در هنگام صرف افطار خودداري کنند. زیرا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود. در هنگام افطار نباید مایعات زیادي مصرف نمود چون مایعات زیاد در این هنگام سبب سوء هاضمه میشو د و در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب و مایعات مفید است.

5 – از مصرف نوشابه هاي گازدار به دلیل دارا بودن قند فراوان و مواد نگاه دارنده و رنگی خودداري کنید، زیرا فرد را دچار بیماری خواهد کرد. (علاوه بر سایر بیماري هایی که مصرف نوشابه هاي گاز دار براي انسان ایجاد می کند) روزه داران هنگام افطار باید از نوشیدنی هاي خیلی سرد و خیلی داغ و نوشابه هاي گازدار ، که منجر به ناراحتی هاي گوارشی می شود پرهیز کنند. روزه داران می توانند از دوغ، آب میوه و شربت هاي خانگی طبیعی استفاده نمایند.
غذاي افطار باید سبک و پر کالري بوده وسریع هضم شود

6 – در هنگام افطار باید غذاي مناسبی خورده شود، تا مشکلی براي وعده سحري پیش نیاید. براي جبران آب بدن از سالاد سبزي جات و میوه ها، استفاده کنید.

7 – افطار را سبک بخورید، تا شکم سنگین نشود. غذاي افطار باید سبک و پر کالري بوده وسریع هضم شود. از قبیل، خرما، چاي، آب جوش، شیر گرم، سوپ یا آش باز کنید. البته به شرطی که غلظت آش مانندسوپ بوده وسفت نباشد.

بهتر است که شخص روزه دار از غذاهاي پر فیبر استفاده کند

8 – غذاهاي سرخ شده، پر ادویه و چرب یا شیرینی هاي غیر طبیعی مشکل ایجاد می کنند. این غذاها ممکن است باعث سوء هاضمه، ترش کردن یا اضافه وزن شوند. بهتر است که شخص روزه دار از غذاهاي پر فیبر مانند نان کامل گندم، سبزیجات، غلات و میوه ها استفاده کند.

9 – باید توجه داشت در ماه مبارك رمضان در مجموع نسبت به ماه هاي دیگر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر غذا خورده شود تا فواید روزه و قصد اصلی آن محقق شود. از این طریق هم احساس گرسنگان به ما دست می دهد و هم وعده غذایی که از آن پرهیز می کنیم، در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

10 – اگر یک فرد تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را از آشامیدنی ها گرفته، تا لبنیات و پروتئین ها را بلافاصله در لحظه افطار همه را با هم مصرف کند، دستگاه گوارش خود را از حالت تعادل خارج می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.