گردن درد و راه های درمان آن

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: گردن یکی از مفاصل بسیار فعال است که در هر دقیقه بیش از 30 حرکت انجام می‌دهد و در عکسبرداری از گردن تمام افراد بالای 50 سال، شواهد ابتلا به آرتروز در ستون مهره گردنی دیده شده است.

محمد مهدی امام در گفت و گو با فارس، افزود: اگر مهره‌های گردن از فولاد هم باشد به خاطر فعالیت‌های بسیار دچار ساییدگی می‌شود و تقریبا در عکس برداری از گردن تمام افراد بالای 50 سال، شواهد ابتلا به آرتروز در ستون مهره گردنی دیده می‌شود که خوشبختانه بسیاری از این افراد هیچ گونه علامتی در ناحیه گردن ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: به همین دلیل استفاده بهینه از گردن و مراقبت از آن به خصوص در افراد شاغل در ادارات اهمیت بسزایی دارد چرا که استفاده غلط از مفاصل گردن، آسیب‌های غیرقابل جبرانی به ناحیه گردن وارد می‌سازد و در سنین کهنسالی افراد را دچار مشکل می‌کند.

این استاد دانشگاه به راه‌های استفاده صحیح از گردن اشاره داشت و افزود: خم نگه داشتن طولانی با یکسان قرار دادن طولانی گردن می‌تواند به گردن آسیب برساند.

وی ادامه داد: افراد شاغل در ادارات که به مدت طولانی به پایین نگاه می‌کنند یا رانندگان که نگاهشان به طور مستمر به سمت جلو است. می‌توانند در معرض درد و آسیب‌های گردنی باشند. این افراد لازم است زمان‌هایی را به استراحت یا حداقل تغییر جهت در ناحیه گردن اختصاص دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: استفاده از ارگونومی مناسب نیز می‌تواند از ابتلا به دردهای گردنی بکاهد.

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: وسایل مورد استفاده در ادارات و دفتر کار می‌توانند نقش بسزایی در محافظت از گردن داشته باشند. پس بهتر است افرادی که به مدت طولانی گردن خود را خم نگه می‌دارند کمی میز را شیب‌دار کنند، این کار با استفاده از تکه‌ای مقوا یا تخته امکان‌پذیر است.

وی افزود: اگر از مانیتور استفاده می‌کنید لازم است مانیتور را هم سطح با چشم قرار دهید یا حداکثر زاویه 10 تا 15درجه‌ای در نظر بگیرید.

امام اظهار داشت: در هنگام کار با کامپیوتر لازم است افراد همه بدنشان را به سمت مانیتور بچرخانند در صورتی که گردن صاف و رو به جلو باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر به مدت طولانی مطلبی را می‌خوانند یا تایپ می‌کنید لازم است از وسایلی به نام کپی هولدر یا نگهدارنده برگه استفاده کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام ورزش‌های مناسب گردن به صورت روزانه یا حین کار را مناسب دانست و افزود: در حالتی که گردن ثابت است فرد باید شانه را با فشار به عقب و جلو باز و بسته کند.

محمدمهدی امام ادامه داد: ورزش مناسب دیگر عبارت است از اینکه فرد خود را به صورت صاف و بی‌حرکت قرار داده، دست خود را مشت کرده و در ناحیه پیشانی قرار دهد و با دست به سمت عقب فشار وارد کند و گردن را نیز به سمت جلو فشار بدهد به شرطی که هیچ کدام حرکتی نداشته باشند و فقط فشار به همدیگر وارد کنند.

این فوق تخصص روماتولوژی افزود: این حرکت را می‌توان با کف دست در گیجگاه سمت راست و چپ با همان شرایط ذکر شده، تکرار کرد.

امام ادامه داد: این پنج حرکت ورزش گردن، مناسب تمام افراد است که باید روزانه 3 تا 4 دقیقه به خصوص صبح‌ها انجام شود و بینابین کار نیز یک دقیقه در هر ساعت تکرار گردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سایر ورزش‌های گردن باید با توجه به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک پیشنهاد شود.

امام اظهار داشت: نکته مهم در بروز آسیب به ناحیه گردن این است که اگر گردن درد بیشتر از 2 روز ادامه یابد بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.