۱۰ درصد ترافیک استفاده از اینترنت برای روبات ها است

بررسی تازه ای که به وسیله ی شرکت تبلیغاتی سلومدیا انجام شده نشان می دهد که از هر ده مراجعه به صفحه های اینترنتی، یکی مربوط به ربات هاست. وقتی از ربات ها نام می بریم طبعن منظورمان رباتی نیست که پشت پی سی یا لپ تاپی نشسته و اینجا و آنجا کلیک میکند، بلکه […]

بررسی تازه ای که به وسیله ی شرکت تبلیغاتی سلومدیا انجام شده نشان می دهد که از هر ده مراجعه به صفحه های اینترنتی، یکی مربوط به ربات هاست. وقتی از ربات ها نام می بریم طبعن منظورمان رباتی نیست که پشت پی سی یا لپ تاپی نشسته و اینجا و آنجا کلیک میکند، بلکه اسکریپتها یا برنامه های خاصی را مد نظر داریم که بر روی لینک ها و آگهی ها کلیک می کنند، یا زیر نوشته ها کامنت های تکراری و بی ربط گذاشته و یا در سایت ها اکانت ایجاد می کنند. این ربات های اینترنتی همه جا هستند و همه جور اخلالی میکنند.

فیسبوک اخیرن اعلام کرده که ۸۳ میلیون اکانت جعلی را خواهدبست، که بسیاری از آنها اکانتهای ایجادشده توسط ربات ها هستند. همانند باکتری ها، البته ربات های بی آزار یا مفیدی هم وجود دارند، مثل آنهایی که گوگل و دیگران برای شناسایی و ایندکس صفحات به کار میگیرند. این دسته رباتهای خدمتگزار از مبحث ویزیتورهای اینترنتی اخلالگر و جعلی خارج اند.

سلومدیا روی کپچاها نیز کار میکند، همان “چیزی که میبینید تایپ کنید”های معروف که برای تایید ماهیت انسانی کامنت گزار یا نامنویس به کار گرفته می شوند. این قضیه به شرکت کمک کرده تا ماهیت و عملکرد رباتها را بیشتر بررسی کند. می دانیم که رباتهایی هستند که برخی از کپچاها را تشخیص داده و آنها را پاسخ می دهند و این قضیه سبب گوناگونی کپچاها و پیچیده تر شدن آنها شده، تا حدی که تا مرز آزار و نفرت کاربر انسانی هم پیش می روند. ده درصد اعلام شده توسط سلومدیا هم بر اساس مطالعه بر روی یکصدمیلیون کاربر یگانه ی ماهانه ی سرویس های این شرکت و آنچه مسیر حمله برای شناسایی رباتها خوانده میشود است.

اغلب رباتها ماهیت آمریکایی دارند، ولی البته سایتهای آمریکایی با ۱۶ درصد، عمده فعالان این حیطه را تشکیل نمی دهند. در این زمینه سنگاپور و تایوان با پنجاه درصد فعالیت های رباتی پیشتاز اخلالگران رباتی اینترنت اند. از دیگر ارقام این گزارش رشد چهارصد درصدی این گونه فعالیت های ربات ها در طی ۱۸ ماه است که سبب شده گرداندن هر گونه پایگاه اینترنتی بدون تمهیداتی برای گریز از اسپم آنان تقریین ناممکن و ممانعت کامل از همه ی اخلال های ممکن آنان نیز به تقریب غیر عملی باشد.

قسمت بد این اخبار نه فقط برای گردانندگان پایگاه های اینترنتی و وقتی که از آنها گرفته می شود، که همچنین برای آگهی دهندگانی است که برای جلب ویزیتور به صفحاتشان پول پرداخت می کنند. برای ابن دسته، مشکل نه درج نظر نامربوط و تبلیغات که صرف ماهیت غیر انسانی هر ویزیت است. تصور کنید که اگر نیمی از کلیک کنندگان بر روی آگهی متنی شما برای مثال روبات ها باشند، این بدان معنی است که شما برای جذب هر ویزیتور واقعی دو برابر هزینه می کنید. اهمیت این قضیه وقتی بیشتر نمود کند که برآورد هزینه ی تلف شده به این واسطه را خاطرنشان کنیم: یک و نیم میلیارد دلار.

شاید فکر کنید که پس وجود تبلیغ دهندگان اینترنتی چندان هم بد نباشد؛ پولی که برای بهبود سیستم های مقابله با این ربات ها هزینه می شود می تواند به شما هم کمک کند تا سایتتان را از وجود این مزاحمان پاکیزه نگه دارید. ولی فراموش نکنیم که بخش بزرگی از این مزاحمان خود تبلیغ کننده اند و بسیاری از پیام های اسپم هم توسط تبلیغ دهندگان اینترنتی یا به هزینه ی آنان درج می شوند!

۱۹ مهر ۱۳۹۱ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI