رتبه ایران در جایگاه شانزدهم تولید علم جهان

بر اساس آمار پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران از اول سال میلادی تا اوت ۲۰۱۲ برابر با ۲۱ مردادماه ۱۳۹۱ با تولید ۱۹ هزار و ۵۵۹ مقاله در جایگاه شانزدهم تولید علم جهان ایستاد. دکتر جعفر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام آخرین آمار تولید علم توسط دانشگاه […]

بر اساس آمار پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران از اول سال میلادی تا اوت ۲۰۱۲ برابر با ۲۱ مردادماه ۱۳۹۱ با تولید ۱۹ هزار و ۵۵۹ مقاله در جایگاه شانزدهم تولید علم جهان ایستاد.

دکتر جعفر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام آخرین آمار تولید علم توسط دانشگاه ها وموسسات پژوهشی و فناوری کشور گفت: ثبت و نمایه سازی مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس از اول سال میلادی تا اوت ۲۰۱۲ برابر با ۲۱ مردادماه ۱۳۹۱ نشان می دهد که ایران در این بازه زمانی ۱۹ هزار و ۵۵۹ مقاله تولید کرده که از نظر طول زمان یعنی تقریبا هفت ماه و ۱۰ روز در تاریخ آموزش عالی ایران بی نظیر و منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: سیاست های موثر دولت باعث ایجاد انگیزه قوی در اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و فناوری شده و اکنون دانشگاه ها با علاقه وافر در جهت توسعه علمی از نظر کمی و کیفی گام های بلندی را به جلو بر می دارند که تبلور آن در تربیت بیش از چهار میلیون دانشجو در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی، افزایش دوره های تحصیلات تکمیلی و پرداختن به پدیده های نوین علمی در قلمرو نانوفناوری، بیوتکنولوژی، هوا و فضا، سلول های بنیادی و تولید علم است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: رتبه تولید علم ایران در پایگاه اسکوپوس در سال ۲۰۱۱، هفدهم بود که با تلاش های بی وقفه مجموعه عوامل شامل اعضای هیات علمی، مدیریت ها و سرمایه گذاری در عرصه آموزش عالی طی هفت ماه نخست سال ۲۰۱۲ به شانزدهم ارتقا یافته است.

مهراد با تبریک این موفقیت غرور آفرین به جامعه علمی گفت: ترکیه که همواره از نظر تولید علم در سال های مختلف بر ایران پیشی داشت نه تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی از جمهوری اسلامی ایران عقب افتاده، بلکه در سال جاری نیز با اختلاف سه رتبه پس از ایران قرار گرفته است. رتبه تولید علم ترکیه در حال حاضر ۱۹ است که همین رتبه را در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز بدست آورده بود.

به گفته مهراد، طی دوره هفت ماهه یاد شده، ایالات متحده با حدود ۲۸۲ هزار و ۶۶۵ مقاله در رتبه اول جهان است و رتبه های دوم تا پنجم به ترتیب به چین (۱۹۷ هزار و ۵۳۷ مقاله)، انگلستان (۸۱ هزار و ۸۵۳ مقاله)، آلمان (۷۵ هزار و ۶۳۵ مقاله) و ژاپن (۶۰ هزار و ۴۴۶ مقاله) تعلق دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: هندوستان از قاره آسیا، پس از ژاپن در جایگاه هفتم تولید علم جهان نشسته است و میزان تولیدات علمی این کشور ۴۷ هزار و ۸۲ مقاله است. رتبه های ششم، هشتم، نهم و دهم جهان نیز مربوط به فرانسه، کانادا، ایتالیا و اسپانیا می باشد. کره جنوبی، سومین کشور قاره آسیا است که از نظر تولید علم بعد از ژاپن و هندوستان با تولید ۳۵۰ هزار و ۹ مقاله، مقام دوازدهم تولید علم را از آن خود کرده است. از سایر کشورهای نوظهور علمی می توان به برزیل و تایوان اشاره کرد که به ترتیب با تولید ۲۴ هزار و ۹۵۱ و ۲۱۲ هزار و ۱۸ مقاله، رتبه های چهاردهم و پانزدهم جهان را کسب کرده اند.

مهراد در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: نگاه اجمالی به تولیدات علمی سایر کشورها نشان می دهد که بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان رتبه ای بعد از جمهوری اسلامی ایران به دست آورده اند؛ مثلا کشورهای سوئیس، روسیه و سوئد به ترتیب با ۱۹ هزار و ۲۴۲ مقاله، ۱۸ هزار و ۱۵۶ مقاله و ۱۶ هزار و ۵۵۲ مقاله بعد از جمهوری اسلامی ایران در رتبه های ۱۷، ۱۹ و ۲۰ قرار دارند.

وی تصریح کرد: مالزی که به دلایل مختلف موفق شده جمعیت زیادی از کشورهای جهان را به عنوان دانشجو در دانشگاه های خود بپذیرد و سهم قابل توجهی از این دانشجویان به دانشجویان ایران تعلق دارد، تنها هشت هزار و ۸۳۷ مقاله تولید کرده و رتبه ۲۷ جهان را احراز کرده است. رتبه رژیم اشغالگر قدس هم با تولید ۹ هزار و ۱۴۹ مقاله، بیست و ششم جهان است.

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و مصر به ترتیب با پنج هزار و ۷۸۷ مقاله و پنج هزار و ۶۲۹ مقاله دارای رتبه های ۳۸ و ۴۰ تولید علم جهان می باشند.

مهراد خاطرنشان کرد: ارتقای مرتبه ایران در تولید علم در شرایطی حاصل شده است که تحریم های مختلف نه تنها بر کلیت جمهوری اسلامی ایران بلکه بر دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور نیز تحمیل شده، طوری که کشورهای غربی حتی از فروش برخی مجلات به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی امتناع می ورزند، با این حال از آنجا که دانشمندان جمهوری اسلامی ایران راه ترقی و پیشرفت علمی را با توجه به سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمی کشور به خوبی شناخته اند اکنون هیچ حرکتی نمی تواند روند پیشرفت های علمی ایران را کند کرده و به تاخیر اندازد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تاکید کرد: با اصلاح آئین نامه ارتقا که در آن به موازات تولید علم به شکل انتشار مقالات در مجلات معتبر بین المللی به کاربردی کردن علم نیز توجه ویژه ای شده، می توان انتظار داشت که در آینده نه چندان دور بخش مهمی از مقاله های علمی دانشمندان کشور در عرصه های تجاری جنبه کاربردی پیدا کرده و بخش صنعت کشور نیز از این حرکت مهم علمی استقبال و در تجاری سازی یافته های علمی به نحو مطلوب بهره جویی کند.

۲۱ مرداد ۱۳۹۱ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI