بر خلاف تحقیقات قبلی، تخم مرغ برای قلب مفید است

به گزارش ‘دیلی میل’، محققان با انجام مطالعاتی متوجه شده اند که تخم مرغ نه تنها برای قلب مفید است بلکه می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. این در حالی است محققان کانادایی هفته پیش نتایج مطالعه ای را منتشر کردند که فواید مواد مغذی تخم مرغ را زیر سئوال می برد. این […]

به گزارش ‘دیلی میل’، محققان با انجام مطالعاتی متوجه شده اند که تخم مرغ نه تنها برای قلب مفید است بلکه می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

این در حالی است محققان کانادایی هفته پیش نتایج مطالعه ای را منتشر کردند که فواید مواد مغذی تخم مرغ را زیر سئوال می برد.

این مطالعه بر روی ۱۲۰۰ نفر انجام شد که متوسط سنی ۶۱ سال داشتند. بر اساس این مطالعه تصور می شد که تجمع پلاک ‘کاروتید’ (یک ماده مومی که موجب مسدود کردن رگ های خونی و ابتلا به بیماری قلبی عروقی می شود) در افرادی که در هفته دست کم دو عدد تخم مرغ مصرف می کنند، افزایش می یابد.

محققان عامل این تاثیر را زرده تخم مرغ می دانستند.

اما با توجه به تغییراتی که امروز در غذای مرغ ها ایجاد شده است تخم مرغ امروز سالم تر از تخم مرغ هایی است که ۳۰ سال پیش تولید می شدند.

آیا تخم مرغ برای کلسترول بد است؟

‘هلن باند’ از انجمن رژیم غذایی انگلیس در این مورد گفت : نتایج تحقیق اخیر محققان کانادایی مغایر با تصور علمی فعلی است.

چند سال پیش ‘بروس گریفن’ استاد متابولیسم غذایی دانشگاه ‘سوری’ با تجزیه و تحلیل ۳۰ مطالعه که در بیش از ۳۰ سال بر روی تخم مرغ انجام شده بود ، متوجه شد که تخم مرغ هیچ تاثیرمهمی از لحاظ بالینی بر روی سطح کلسترول بدن ندارد.

مصرف تخم مرغ به محافظت از قلب کمک می کند

‘هلن باند’ افزود : در حقیقت نتایج یک مطالعه که در مجله آمریکایی Clinical Nutrition’ منتشر شده است ، نشان داد که مصرف تخم مرغ به حفظ سطح فشار خون سالم بدن کمک می کند.

همچنین سال گذشته دانشمندان دانشگاه ‘آلبرتا’ کشف کردند که زرده تخم مرغ حاوی دو آمینو اسید مهم به نامهای ‘ترتوفان’ و ‘تیروزین’ است و مقدار آنتی اکسیدان های موجود در دو زرده تخم مرغ خام تقریبا برابر یک عدد سیب است.

این در حالی است که نیمرو کردن و یا جوشاندن تخم مرغ سطح آنتی اکسیدان های موجود در آن را به نصف کاهش می دهد.

آیا تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار پر قدرت است؟

به لطف تغییراتی که در غذای مرغ ها داده شده است تخم مرغ های امروز سالم تر از تخم مرغ هایی هستند که ۳۰ سال پیش تولید می شدند.

تخم مرغ های امروزی حاوی ۷۰ درصد ویتامین D بیشتر هستند. همچنین هر زرده تخم مرغ حاوی ۱۳ ماده مغذی مهم است.

در یک مطالعه محققان زنان چاق را به دو دسته تقسیم کردند و به یک گروه در وعده صبحانه تخم مرغ و به گروه دیگر نان شیرین دادند.

محققان مشاهده کردند زنان چاقی که در وعده صبحانه خود تخم مرغ مصرف می کردند در طول ۲۴ ساعت کالری کمتری نسبت به زنان گروه دیگر مصرف می کردند.

یک نفر چند عدد تخم مرغ باید بخورد؟

محققان در مورد تعداد تخم مرغی که یک فرد باید مصرف کند ، می گویند، بر اساس یک رژیم غذایی سالم و موزون هر تعداد تخم مرغی که بخواهیم می توانیم مصرف کنیم و در این رابطه هیچ حد بالایی وجود ندارد مگر این که شخص به طور ارثی دارای کلسترول بالا باشد.

محققان در رابطه با مطالعه محققان کانادایی که نشان داده بود مصرف زرده تخم مرغ موجب افزایش پلاک کاروتید می شود، گفتند: به هر حال میزان پلاک کاروتید پس از ۴۰ سالگی افزایش می یابد.

آنها افزودند: همچنین محققان کانادایی در مطالعه خود عوامل شیوه زندگی مانند ورزش و رژیم غذایی را مورد بررسی قرار ندادند.

آیا تخم مرغ موجب چاقی می شود؟

تجزیه و تحلیل محققان نشان داد که تخم مرغ های امروزی نسبت به ۳۰ سال پیش حاوی حدود ۲۰ درصد چربی کمتر، ۱۳ درصد کالری کمتر و ۱۰ درصد کلسترول کمتر است.

همچنین مطالعه بر روی زنان چاق نشان داد زنانی که در وعده صبحانه خود تخم مرغ می خوردند کالری کمتری در عرض ۲۴ ساعت مصرف می کردند که محققان این اثرات مثبت تخم مرغ را به اثرات سیر کنندگی پروتئین آن نسبت می دهند.

۲۰ مرداد ۱۳۹۱ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI