نحوه استفاده صحیح از تردميل

 

قديم‌ترها اگر كسي مي‌گفت به جاي ورزش كردن و قدم زدن در طبيعت مي‌توان داخل خانه راه رفت و حتي دويد، آن هم بدون اين ‌كه به فضاي زيادي نياز باشد، نه تنها كسي حرفش را باور نمي‌كرد بلكه هيچ كس حاضر نمي‌شد لذت پياده‌روي و دويدن در فضاي باز را با چنين كاري عوض كند.

اما حالا اوضاع تغيير كرده و خيلي‌ها طرفدار اين شيوه شده‌اند و به همين راحتي دستگاه تردميل جاي خودش را در خانه‌هاي ما باز كرده است؛ دستگاهي كه اغلب به درستي از آن استفاده نمي‌شود.

خيلي‌ها فقط روزهاي اول سراغ تردميل مي‌روند و كم‌كم علت خريدش را هم از ياد مي‌برند. براي همين در بسياري از خانه‌ها، تردميل نقش جالباسي را پيدا كرده؛ البته يك جالباسي گران قيمت و وسيله‌اي براي انداختن لباس‌هاي اضافي روي آن.اما اين موضوع را نيز نبايد از ياد برد كه اين روزها افراد فرصت كافي براي رفتن به باشگاه‌هاي ورزشي ندارند، پس استفاده از تردميل مي‌تواند به فعاليت و تحرك بيشتر آنها كمك كند؛ ولي نكته مهم كه متخصصان نيز بر آن تاكيد دارند استفاده درست از تردميل است.

به گزارش جام جم ؛ دكتر اميرحسين عابدي يكتا، متخصص پزشكي ورزشي با اشاره به اين‌كه افراد در طول هفته بايد 150 دقيقه فعاليت ورزشي با شدت متوسط داشته باشند مي‌گويد: براي حفظ و ارتقاي سلامت حتما بايد به ميزان كافي ورزش كرد كه البته اين فعاليت ورزشي مي‌تواند به شكل‌هاي مختلف انجام شود. پياده‌روي، دوچرخه‌سواري، شنا يا هر نوع ورزشي كه بتوان به صورت يكنواخت و ممتد آن را انجام داد، مناسب است.

وي به افرادي اشاره مي‌كند كه پياده‌روي و دويدن را انتخاب كرده‌اند و مي‌گويد: چنانچه اين افراد بتوانند در فضا و مكاني مناسب و با در نظر گرفتن شرايط لازم ورزش كنند، بسيار خوب است؛ ولي اگر شرايط فراهم نباشد آنها مي‌توانند از دستگاه‌هاي ورزشي كه در محيط‌هاي بسته قرار گرفته است، استفاده كنند.اين متخصص پزشكي ورزشي تاكيد مي‌كند: وجود دستگاه تردميل براي ورزش كردن ضروري نيست، ولي افرادي كه به مكان مناسب براي پياده‌روي يا دويدن دسترسي ندارند، مي‌توانند از آن استفاده كنند و مشغول ورزش شوند.

بدون كفش روي تردميل نرويد

خيلي‌ها تردميل دارند، ولي نمي‌دانند چطور بايد از اين دستگاه استفاده كنند. براي همين مدتي پس از استفاده از آن با مشكلات و عوارض متعددي روبه‌رو مي‌شوند و تردميل را عامل اصلي اين همه مشكل و دردسر مي‌دانند. در حالي كه متخصصان مي‌گويند هنگام استفاده از تردميل هم بايد نكاتي را در نظر داشت و اصولي را رعايت كرد.

دكتر عابدي‌يكتا ضمن تاكيد بر اين نكته توضيح مي‌دهد: وقتي مي‌خواهيد از تردميل استفاده كنيد حتما بايد نكات مربوط به درست دويدن و پياده‌روي را در نظر داشته باشيد و به آنها عمل كنيد. به عنوان مثال برخي افراد بدون پوشيدن كفش روي تردميل مي‌روند و مشغول دويدن مي‌شوند، در حالي كه اين كار بسيار اشتباه است و مي‌تواند موجب بروز صدمات و آسيب‌هاي جدي به فرد شود. بنابراين هنگام استفاده از تردميل بايد حتما از كفش ورزشي مناسب استفاده كرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تاكيد مي‌كند: اگر مي‌خواهيد از شيب دستگاه استفاده كنيد، ابتدا بايد مطمئن شويد راه رفتن روي سطح شيب‌دار مشكلي براي سلامت شما ايجاد نمي‌كند. سرعت دستگاه نيز بايد طوري تنظيم شود كه به كمك آن به شدت مناسب ضربان قلب رسيد و نه بيش از آن. به گفته دكتر عابدي‌يكتا در صورتي كه فرد بيماري خاصي داشته باشد يا در روزهاي اول پس از استفاده از دستگاه با شرايط خاصي روبه‌رو شود، حتما بايد به پزشك متخصص مراجعه كرد.

همه مي‌توانند از تردميل استفاده كنند، اگر…

بعضي‌ها تصور مي‌كنند چون پاها يا زانوهايشان درد مي‌كند، نبايد روي تردميل بروند. گروهي هم از ترس اين‌كه مبادا تردميل عاملي براي بروز بيماري‌هاي مختلف باشد، سراغ آن نمي‌روند، در حالي كه اين روزها در بيشتر باشگاه‌ها مي‌توان اين دستگاه‌ها را ديد و به كمك آنها مشغول ورزش شد.

دكتر عابدي‌يكتا با اشاره به اين ‌كه به طور كلي شرايط خاصي وجود ندارد كه مانع استفاده از تردميل ‌شود، چنين توضيح مي‌دهد: همان‌طور كه همه افراد بايد پياده‌روي كنند، همه هم مي‌توانند از تردميل استفاده كرده و به كمك آن فعاليتشان را افزايش دهند.ولي نكته مهم اين است كه در شرايط خاص بايد به فكر تمهيدات ويژه بود تا به كمك آنها بتوان از دستگاه درست استفاده كرد؛ به عنوان مثال فردي كه تعادل خوبي ندارد بايد از تردميلي استفاده كند كه در دو طرف آن دسته‌هايي وجود داشته باشد تا به كمك آنها بتواند روي تردميل راه برود و تعادلش را حفظ كند. همچنين فردي كه زانو درد دارد پيش از رفتن روي تردميل بايد با تقويت عضلات چهارسر ران، از بروز مشكل بيشتر پيشگيري كند.

روزي چند بار بدويم؟

چون دستگاه تردميل در باشگاه‌ها يا خانه‌ها قرار دارد و هميشه در دسترس است و هر ساعتي از روز مي‌توان از آن استفاده كرد، شايد اين پرسش براي ما پيش بيايد كه چند مرتبه در روز مي‌توان روي تردميل رفت و چند دقيقه مي‌توان مشغول ورزش شد؟دكتر عابدي‌يكتا به اين پرسش چنين پاسخ مي‌دهد: به طور كلي توصيه مي‌شود براي حفظ سلامت، پنج روز در هفته و هر بار حداقل 30 دقيقه ورزش‌هاي هوازي انجام دهيد. بنابراين اگر كسي ورزشكار حرفه‌اي نباشد و بيش از حد در روز ورزش كند، نه تنها كاري به نفع سلامتش نكرده، بلكه احتمال بروز آسيب‌ها را نيز افزايش داده است. به گفته وي، استفاده از تردميل هم محدوديت‌هايي دارد و استفاده بيشتر به معناي فوايد بيشتر نيست. بتوصيه مي‌شود با توجه به هدفي كه داريد، مدت و شدت ورزش را تعيين و طبق آن از تردميل استفاده كنيد.

پيش از اين‌كه روي تردميل برويد

بعضي‌ها فكر مي‌كنند چون تردميل گوشه اتاق‌شان قرار گرفته، مي‌توانند به محض اين ‌كه اراده كردند، روي آن بروند و مشغول ورزش شوند، غافل از اين‌كه ورزش كردن، آمادگي مي‌خواهد و پيش از آن بايد بدنتان را حسابي گرم و آماده كنيد.دكتر عابدي‌يكتا در اين مورد چنين توصيه مي‌كند: قبل از استفاده از تردميل مانند ساير ورزش‌ها حتما بايد بدن را گرم كنيد.

خستگي، نشانه خوب بودن ورزش نيست

خيلي‌ها تصور مي‌كنند هر چه ورزش سنگين‌تر و خسته‌كننده‌تر باشد، بهتر و مفيدتر و تاثيرش هم بيشتر است. دكتر عابدي‌يكتا ضمن اشتباه دانستن چنين طرز فكري خاطرنشان مي‌كند: خستگي ناشي از ورزش بايد طي مدت 8 تا 12 ساعت برطرف شود، ولي چنانچه اين حالت ادامه داشته و پس از 24 ساعت فرد باز هم احساس خستگي كند، مشخص مي‌شود شدت ورزش مناسب نبوده و چنين روشي مي‌تواند در طول زمان موجب بروز آسيب‌هاي مزمن شود.وي مي‌افزايد: دردهاي موضعي كه هنگام ورزش ايجاد مي‌شود، ممكن است ناشي از مشكلاتي باشد كه در گذشته وجود داشته و بخوبي درمان نشده يا اين‌كه نشان‌دهنده شرايط نامناسب ورزش كردن باشد. بنابراين در صورت روبه‌رو شدن با چنين شرايطي حتماً‌ بايد با پزشك مشورت و مشكل را برطرف كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.