نحوه استفاده صحیح از تردمیل

  قدیم‌ترها اگر کسی می‌گفت به جای ورزش کردن و قدم زدن در طبیعت می‌توان داخل خانه راه رفت و حتی دوید، آن هم بدون این ‌که به فضای زیادی نیاز باشد، نه تنها کسی حرفش را باور نمی‌کرد بلکه هیچ کس حاضر نمی‌شد لذت پیاده‌روی و دویدن در فضای باز را با چنین کاری […]

 

قدیم‌ترها اگر کسی می‌گفت به جای ورزش کردن و قدم زدن در طبیعت می‌توان داخل خانه راه رفت و حتی دوید، آن هم بدون این ‌که به فضای زیادی نیاز باشد، نه تنها کسی حرفش را باور نمی‌کرد بلکه هیچ کس حاضر نمی‌شد لذت پیاده‌روی و دویدن در فضای باز را با چنین کاری عوض کند.

اما حالا اوضاع تغییر کرده و خیلی‌ها طرفدار این شیوه شده‌اند و به همین راحتی دستگاه تردمیل جای خودش را در خانه‌های ما باز کرده است؛ دستگاهی که اغلب به درستی از آن استفاده نمی‌شود.

خیلی‌ها فقط روزهای اول سراغ تردمیل می‌روند و کم‌کم علت خریدش را هم از یاد می‌برند. برای همین در بسیاری از خانه‌ها، تردمیل نقش جالباسی را پیدا کرده؛ البته یک جالباسی گران قیمت و وسیله‌ای برای انداختن لباس‌های اضافی روی آن.اما این موضوع را نیز نباید از یاد برد که این روزها افراد فرصت کافی برای رفتن به باشگاه‌های ورزشی ندارند، پس استفاده از تردمیل می‌تواند به فعالیت و تحرک بیشتر آنها کمک کند؛ ولی نکته مهم که متخصصان نیز بر آن تاکید دارند استفاده درست از تردمیل است.

به گزارش جام جم ؛ دکتر امیرحسین عابدی یکتا، متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به این‌که افراد در طول هفته باید ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی با شدت متوسط داشته باشند می‌گوید: برای حفظ و ارتقای سلامت حتما باید به میزان کافی ورزش کرد که البته این فعالیت ورزشی می‌تواند به شکل‌های مختلف انجام شود. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا یا هر نوع ورزشی که بتوان به صورت یکنواخت و ممتد آن را انجام داد، مناسب است.

وی به افرادی اشاره می‌کند که پیاده‌روی و دویدن را انتخاب کرده‌اند و می‌گوید: چنانچه این افراد بتوانند در فضا و مکانی مناسب و با در نظر گرفتن شرایط لازم ورزش کنند، بسیار خوب است؛ ولی اگر شرایط فراهم نباشد آنها می‌توانند از دستگاه‌های ورزشی که در محیط‌های بسته قرار گرفته است، استفاده کنند.این متخصص پزشکی ورزشی تاکید می‌کند: وجود دستگاه تردمیل برای ورزش کردن ضروری نیست، ولی افرادی که به مکان مناسب برای پیاده‌روی یا دویدن دسترسی ندارند، می‌توانند از آن استفاده کنند و مشغول ورزش شوند.

بدون کفش روی تردمیل نروید

خیلی‌ها تردمیل دارند، ولی نمی‌دانند چطور باید از این دستگاه استفاده کنند. برای همین مدتی پس از استفاده از آن با مشکلات و عوارض متعددی روبه‌رو می‌شوند و تردمیل را عامل اصلی این همه مشکل و دردسر می‌دانند. در حالی که متخصصان می‌گویند هنگام استفاده از تردمیل هم باید نکاتی را در نظر داشت و اصولی را رعایت کرد.

دکتر عابدی‌یکتا ضمن تاکید بر این نکته توضیح می‌دهد: وقتی می‌خواهید از تردمیل استفاده کنید حتما باید نکات مربوط به درست دویدن و پیاده‌روی را در نظر داشته باشید و به آنها عمل کنید. به عنوان مثال برخی افراد بدون پوشیدن کفش روی تردمیل می‌روند و مشغول دویدن می‌شوند، در حالی که این کار بسیار اشتباه است و می‌تواند موجب بروز صدمات و آسیب‌های جدی به فرد شود. بنابراین هنگام استفاده از تردمیل باید حتما از کفش ورزشی مناسب استفاده کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید می‌کند: اگر می‌خواهید از شیب دستگاه استفاده کنید، ابتدا باید مطمئن شوید راه رفتن روی سطح شیب‌دار مشکلی برای سلامت شما ایجاد نمی‌کند. سرعت دستگاه نیز باید طوری تنظیم شود که به کمک آن به شدت مناسب ضربان قلب رسید و نه بیش از آن. به گفته دکتر عابدی‌یکتا در صورتی که فرد بیماری خاصی داشته باشد یا در روزهای اول پس از استفاده از دستگاه با شرایط خاصی روبه‌رو شود، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

همه می‌توانند از تردمیل استفاده کنند، اگر…

بعضی‌ها تصور می‌کنند چون پاها یا زانوهایشان درد می‌کند، نباید روی تردمیل بروند. گروهی هم از ترس این‌که مبادا تردمیل عاملی برای بروز بیماری‌های مختلف باشد، سراغ آن نمی‌روند، در حالی که این روزها در بیشتر باشگاه‌ها می‌توان این دستگاه‌ها را دید و به کمک آنها مشغول ورزش شد.

دکتر عابدی‌یکتا با اشاره به این ‌که به طور کلی شرایط خاصی وجود ندارد که مانع استفاده از تردمیل ‌شود، چنین توضیح می‌دهد: همان‌طور که همه افراد باید پیاده‌روی کنند، همه هم می‌توانند از تردمیل استفاده کرده و به کمک آن فعالیتشان را افزایش دهند.ولی نکته مهم این است که در شرایط خاص باید به فکر تمهیدات ویژه بود تا به کمک آنها بتوان از دستگاه درست استفاده کرد؛ به عنوان مثال فردی که تعادل خوبی ندارد باید از تردمیلی استفاده کند که در دو طرف آن دسته‌هایی وجود داشته باشد تا به کمک آنها بتواند روی تردمیل راه برود و تعادلش را حفظ کند. همچنین فردی که زانو درد دارد پیش از رفتن روی تردمیل باید با تقویت عضلات چهارسر ران، از بروز مشکل بیشتر پیشگیری کند.

روزی چند بار بدویم؟

چون دستگاه تردمیل در باشگاه‌ها یا خانه‌ها قرار دارد و همیشه در دسترس است و هر ساعتی از روز می‌توان از آن استفاده کرد، شاید این پرسش برای ما پیش بیاید که چند مرتبه در روز می‌توان روی تردمیل رفت و چند دقیقه می‌توان مشغول ورزش شد؟دکتر عابدی‌یکتا به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: به طور کلی توصیه می‌شود برای حفظ سلامت، پنج روز در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش‌های هوازی انجام دهید. بنابراین اگر کسی ورزشکار حرفه‌ای نباشد و بیش از حد در روز ورزش کند، نه تنها کاری به نفع سلامتش نکرده، بلکه احتمال بروز آسیب‌ها را نیز افزایش داده است. به گفته وی، استفاده از تردمیل هم محدودیت‌هایی دارد و استفاده بیشتر به معنای فواید بیشتر نیست. بتوصیه می‌شود با توجه به هدفی که دارید، مدت و شدت ورزش را تعیین و طبق آن از تردمیل استفاده کنید.

پیش از این‌که روی تردمیل بروید

بعضی‌ها فکر می‌کنند چون تردمیل گوشه اتاق‌شان قرار گرفته، می‌توانند به محض این ‌که اراده کردند، روی آن بروند و مشغول ورزش شوند، غافل از این‌که ورزش کردن، آمادگی می‌خواهد و پیش از آن باید بدنتان را حسابی گرم و آماده کنید.دکتر عابدی‌یکتا در این مورد چنین توصیه می‌کند: قبل از استفاده از تردمیل مانند سایر ورزش‌ها حتما باید بدن را گرم کنید.

خستگی، نشانه خوب بودن ورزش نیست

خیلی‌ها تصور می‌کنند هر چه ورزش سنگین‌تر و خسته‌کننده‌تر باشد، بهتر و مفیدتر و تاثیرش هم بیشتر است. دکتر عابدی‌یکتا ضمن اشتباه دانستن چنین طرز فکری خاطرنشان می‌کند: خستگی ناشی از ورزش باید طی مدت ۸ تا ۱۲ ساعت برطرف شود، ولی چنانچه این حالت ادامه داشته و پس از ۲۴ ساعت فرد باز هم احساس خستگی کند، مشخص می‌شود شدت ورزش مناسب نبوده و چنین روشی می‌تواند در طول زمان موجب بروز آسیب‌های مزمن شود.وی می‌افزاید: دردهای موضعی که هنگام ورزش ایجاد می‌شود، ممکن است ناشی از مشکلاتی باشد که در گذشته وجود داشته و بخوبی درمان نشده یا این‌که نشان‌دهنده شرایط نامناسب ورزش کردن باشد. بنابراین در صورت روبه‌رو شدن با چنین شرایطی حتماً‌ باید با پزشک مشورت و مشکل را برطرف کنید.

۱۵ مرداد ۱۳۹۱ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI