توصیه آیت الله بهجت فومنی به درس خوان ها !

فرزند آیت‌الله بهجت گفت: پدرم به همه توصیه می‌کرد درس را به گونه‌ای بخوانید که در پایان دوره متخصص آن باشید یعنی مُستفی درس بخوانید اما پله پله همراه با درس … به گزارش خبرگزاری دانشجو، نشست شرح و بررسی خطبه فدکیه و بزرگداشت یاد و خاطره آیت الله بهجت عصر امروز با حضور حجت […]

فرزند آیت‌الله بهجت گفت: پدرم به همه توصیه می‌کرد درس را به گونه‌ای بخوانید که در پایان دوره متخصص آن باشید یعنی مُستفی درس بخوانید اما پله پله همراه با درس …

به گزارش خبرگزاری دانشجو، نشست شرح و بررسی خطبه فدکیه و بزرگداشت یاد و خاطره آیت الله بهجت عصر امروز با حضور حجت الاسلام فاطمی نیا، شیخ علی بهجت، حجت الاسلام فلاح رفیعی و علاقه‌مندان و مریدان آن معظم‌له در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

این نشست با ارائه نمای کلی از خطبه فدکیه توسط حجت الاسلام فلاح رفیعی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس آغاز شد.

فلاح رفیعی پس از ایراد نکاتی پیرامون خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) به مناسبت ولادت آن حضرت از حجت الاسلام علی بهجت، فرزند مرحوم بهجت برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورد.

حجت الاسلام علی بهجت، یادگار مرحوم آیت الله محمدتقی بهجت ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به خلقت عالم به صورت تکامل جوهری اشاره کرد و گفت: تمام موجودات در حرکت و تبدل هستند و همواره پوسته‌ها را رد کرده و استعداد پیدا می‌کنند و چنین است که خلق جدید حادث می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عالم راه‌های زیاد و عوالم کثیری را طی کرده است، گفت: جهان برای انسان استعداد پیدا کرده است.

فرزند مرحوم آیت الله محمدتقی بهجت با اشاره به اینکه هر خالقی در خلقت خود هدفی دارد، گفت: بی‌شک خداوند نیز از آفرینش هدفی داشته و حضرت حق هدف خلقت را انسان معرفی می‌کند.

شیخ الاسلام علی بهجت گفت: انسان موجود کوچکی است، اما یک عالم اکبر است و نهایت خلقت است؛ چرا که علاوه بر آنچه که تمام موجودات زنده دارد خداوند به او نعمت تفکر، تدبر و تعقل داده است.

وی با اشاره به اینکه انسان علم انباشته‌ای را که از گذشتگان به او رسیده در دست دارد، گفت: ما برای زندگی مادی به این علم انباشته نیازمندیم و با تمام تدبری که داریم گاهی بسیار غافلیم.

فرزند آیت الله بهجت در ادامه افزود: انسان برای ابد و بی‌نهایت آفریده شده یعنی تا خدا خداست انسان خواهد بود و مرگ ندارد.

حجت الاسلام علی بهجت با اشاره به اینکه انسان تنها موجودی است که برای آینده خود تدبیر می‌کند، گفت: ما برای ۸۰ یا ۱۰۰ سال زندگی دنیایی‌مان مدیریت کرده‌ایم، اما برای زندگی بی‌نهایت خود چه کرده‌ایم.

وی به تئوری نظریه فقهی آیت الله بهجت اشاره کرد که همه مسائلش ارشادی است و گفت: ارشادی بودن همه مسائل آن به این معنی است که همان‌ چیزی را که عقل گفته باید صرفاً یادآوری کرد.

فرزند آیت الله بهجت در ادامه علم را یک بال ترقی انسان دانست و گفت: اگر علم به عمل نینجامد علم نیست.

وی در ادامه به زندگی برخی از علماء اشاره کرد که همزمان با علم آموزی خود را به معرفت رسانده و عمل را بالا برده و به اوج اعلی پریدند.

حجت الاسلام علی بهجت در ادامه افزود: آیت الله بهجت علمش را از همان کودکی به معرفت رساند و به همه توصیه می‌کرد درس را به گونه‌ای بخوانید که در پایان دوره متخصص آن باشید یعنی مُستفی درس بخوانید اما پله پله همراه با درس در مراقبت، حضور و انسانیت بالا بروید.

فرزند آیت الله بهجت در ادامه افزود: مرحوم آیت الله بهجت وجه امتیازش این بود که دنیا را به حد زهد استفاده می‌کرد و همواره می‌گفت بالارفتن در پله‌های معرفت دشوار اما پایین آمدن از آن آسان است.

وی در ادامه به نقل خاطره‌ای از آیت الله بهجت پرداخت و گفت: من سال‌ها عمر آخر این مرحوم بسیار نگران ایشان بودم؛ چرا که منزل ایشان، بسیار قدیمی بود و ایشان مجبور بودند برای وضوع گرفتن شب‌ها و روزها، زمستان و یا تابستان از ۲۵ پله بالا و پایین بروند، مسئله را با کسانی که این خانه را تهیه کرده بودند در میان گذاشتم آنها به مرحوم آیت الله بهجت پیشنهاد بازسازی خانه برای راحتی بیشتر را دادند.

حجت الاسلام علی بهجت افزود: مرحوم بهجت به محض اینکه کلمه راحت را از سخن ایشان شنید، گفت: «معمار عالم گفت: برای شما در این دنیا راحتی نیافریده‌ایم باید ابزار زندگی اخروی را جمع کنید»

وی در ادامه افزود: آیت الله بهجت همواره توصیه می‌کردند که با یقین حرکت کنید اگر برای خدا حرکت کردید یقیناً خدا شما را هدایت می‌کند، همانطور که هرگز خود را نمی‌دید و فقط خدا را می‌دید.

فرزند آیت الله بهجت گفت: حضرت آیت الله بهجت می‌فرمودند اگر کسی در اعمالش پله پله به خدا نزدیک شد نشانه‌اش نماز اوست.

شیخ علی بهجت در پایان گفت: مرحوم آیت الله بهجت همواره می‌فرمودند نماز از بزرگترین لذایذ دنیاست و خدا از این لذیذتر چیزی را نیافریده است.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

نويسنده ديدگاه :ali

“فرزند مرحوم آیت الله محمدتقی بهجت با اشاره به اینکه هر خالقی در خلقت خود هدفی دارد، گفت: بی‌شک خداوند نیز از آفرینش هدفی داشته و حضرت حق هدف خلقت را انسان معرفی می‌کند.”

فکر نمی کنید این جمله دارای اشکال باشد؟
هدف گذاری نشانه ی نیاز خالق است. خداوند متعال خود هدف است. نه اینکه هدف داشته باشد. خداوند از خلقت انسان نه هدف داشته است و نه بی هدف بوده است. بلکه هدف داشتن برای خدا قابل تعریف نیست. این شبهه به این خاطر در ذهن می نشیند که ما علیرغم اینکه در ظاهر ادعا می کنیم خدا مثل و مانند ندارد، اما خدا را در پس ذهن بصورت انسان تصور می کنیم و چون انسان عاقل هدف دارد پس حتما خدا هم هدف دارد.
باز هم می گویم هدف داشتن برای خدا قابل تعریف نیست وخداوند از خلقت انسان نه هدف داشته است و نه بی هدف بوده است. مثل اینکه خندیدن برای چوب قابل تعریف نیست. چوب نه می خندد و نه گریه می کند.
-چوب می خندد؟
-خیر.
-خب پس حتما گریه می کند.
-نه، اصلا اینطور نیست. خنده و گریه برای چوب معنی ندارد.

به همین دلیل اگر بگوییم خدا هدف نداشته به معنی این نیست که بی هدف بوده است، بلکه چون خودش هدف است هدف گذاری خدابی معنی است. همچنان که راه رفتن یا ساکن بودن خدا بی معنی است.

نويسنده ديدگاه :sobhan.hami

خوب بود

KHAMENEI KHAMENEI