آسیب های استفاده از تلفن همراه پیش از خواب

تلفن همراه ابزاری مهم و موثر در زندگی امروز محسوب می‌شود و برای بسیار منبع دائمی کسب اطلاعات، و برقراری ارتباط است؛ اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه در شب پیش از خواب می‌تواند نه تنها موجب اختلال در خواب بلکه نابینایی موقت شود.

کار‌شناسان می‌گویند با وجودیکه ما با دو چشم به صفحه تلفن همراه نگاه می‌کنیم ولی با نگاه کردن طولانی در حال دراز کشیده، یک چشم ممکن است بطور غیر ارادی از تمرکز در یک نقطه منحرف شود. بتازگی دو مورد از نابینایی موقت چند ماهه در یک مجله پزشکی در انگلستان (New England Journal of Medicine) ثبت شد. دو زن ۲۲ و ۴۰ ساله از نابینایی موقت بطور مکرر شکایت کردند.

دکتر گوردون پلانت، متخصص اعصاب در بیمارستان ملی اعصاب لندن می‌گوید: «معمولا چند ثانیه طول می‌کشد تا چشم راست هم مانند چشم چپ ببیند. در صورتی که دراز کشیده باشیم حالت عکس آن بیشتر محتمل می‌شود. چیزی که موجب نگرانی مردم می‌شود این است که وقتی با دو چشم به تلفن همراه نگاه می‌کنند فکر می‌کنند با چشمی که نور به آن می‌خورد نمی‌توانند ببینند ولی اگر با هر دو چشم نگاه کنند، چنین تصوری برایشان پیش نمی‌آید.»

پس از شکایت این دو زن از ۱۵ بار نابینایی موقت، هر دو مورد آزمایش‌های پزشکی متعدد از جمله‌ام آر آی و آزمایش قلب قرار گرفتند. دکتر گوردون پلانت می‌افزاید: «از دست دادن بینایی گذرای یک چشم نشانه بسیار مهمی است. زیرا می‌تواند هشدار وقوع سکته مغزی باشد. این یکی از شایع‌ترین دلایلی است که بیماران به بیمارستان چشم می‌آیند. بیمار دارای این نشانه به بخش سکته ارجاع داده می‌شود. زیرا بیناییشان را موقتا از دست داده‌اند. این نشانه در افراد سالمند بیشتر دیده می‌شود ولی جوان‌ها هم ممکن است در معرض خطر سکته مغزی باشند.»

نشانه‌های نابینایی موقت در اثر تلفن همراه، شبیه نشانه بیماریهای جدی مانند سکته است و ممکن است به تشخیص اشتباه پزشکی منجر شود. دکتر گوردون پلانت می‌گوید این بیماران اتوماتیک به بخش سکته ارجاع می‌شوند. پزشکان متخصص سکته که لزوما با اختلالات بینایی آشنا نیستند، آن‌ها را معاینه می‌کنند. بقیه مراحل تشخیص هم مانند‌ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی و بقیه بصورت اتوماتیک انجام می‌شود.

نگاه کردن زیاد به صفحه‌های کوچک تلفن همراه موجب محو دیدن و سردرد می‌شود. نور آبی صفحه با کاهش هورمون ملاتونین موجب اختلال خواب می‌شود. به نظر کار‌شناسان ساده‌ترین راه حل، استراحت هر ۲۰ دقیقه یک بار است. / راه دانا

۱۰ تیر ۱۳۹۵ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI