ماجرای خودرو های وارداتی و سر تاکسی ران ها

تاکسی ران ها باید به جای خودرو های تولید داخل تصویر نشستن پشت رل ماشین های آخرین سیستم وارداتی را در رویای خود تخیل کنند چرا که این بار صحبت از سمند و پژو نبود که حرف از هیوندای اکسنت و رنو فلورنت در میان بود.

ماجرا بر می گردد به چند ماه قبل از آغاز سال جدید. زمانی که برخی مدیران شرکت های خصوصی حمل و نقل عمومی تصمیم بر تعویض خودروهای تاکسی در سطح شهر کردند.تاکسی ران ها  پذیرفته بودند که اتومبیل های قبل از سال ۸۸ از رده خارج محسوب می شوند و بر اساس قانون باید تبدیل به احسن شوند و برای ثبت نام اتومبیل جدید اقدام کردند.در همان زمان بود که کاشف به عمل آمد باید به جای خودرو های تولید داخل تصویر نشستن پشت رل ماشین های آخرین سیستم وارداتی را در رویای خود تخیل کنند چرا که این بار صحبت از سمند و پژو نبود که حرف از هیوندای اکسنت و رنو فلورنت در میان بود.

این مسئله از همان ابتدا موجب اعتراض بسیاری از تاکسی دارها شد آن هم بعد از این که متوجه آن شدند که شرایط دریافت این اتومبیل ها بسیار پیچیده و عجیب و غریب است و از طرفی پیگیری هایشان این مسئله را به اثبات رسانده بود که این مدل از خودروی هیوندا با شرایط ایران همخوانی ندارد و در بازار آزاد جزء کم فروش هاست.

شبح شبکه دلال های خودرو های وارداتی بر سر تاکسی ران ها
یکی از مسئولین اتومبیل های کرایه ای در ایستگاه راه آهن در این باره به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا می گوید«چند روز بعد از این که تاکسی دارها به دریافت هیوندای اکسنت اعتراض کردند گفتند که ما به جای هیوندای اکسنت می خواهیم به شما رنو فلورنت بدهیم. که این موضوع تاکسی دارها را با حساسیت بیشتری مواجه کرد و پیگری های ما به آنجا رسید که شبکه  و باندی که وارد کننده این خودرو ها هستند در پشت این پروژه قرار دارند.»

این مقام مسئول ادامه می دهد« نوشتن نامه و جمع کردن طومار توسط تاکسی ران ها و ارسال آن برای مسئولین امر با واکنش آن ها مواجه شد و آن ها اعلام کردند که مصرانه برای طرح تعویض تاکسی ها اقدام کرده و تا این طرح به سرانجام نرسد از اقدام خودشان عقب نشینی نمی کنند.»

تب این مسئله برای مدت زمانی خوابید تا جایی که تاکسی ران ها نسبت به منتفی شدن  این طرح اطمینان به دست آورده بودند تا این که به گفته یکی از تاکسیران ها « در جلسه ای با حضور مسئولین شهرداری ، مدیریت راه آهن و تاکسیرانی از هیوندای اکسنت زرد رنگی رو نمایی شد و علیرغم همه اعتراض ها تاکسیران ها فهمیدند که موضوع جدی تر از آن است که آن ها فکر می کنند.»

بالا بودن قیمت اقساط و ورشکستگی تاکسی ران ها
بسیاری از تاکسیران ها درباره مشکلات این طرح سخن می گویند و عملی شدن این طرح را به قیمت ورشکستگی و از کار افتادگی خود می دانند.

رضا ۶۴ ساله و تاکسیران در باره مضرات این طرح می گوید«مسئولین تاکسی رانی می خواهند با شرایط اجاره به شرط تملیک این تاکسی ها را به ما غالب کنند.این اتفاق شبیه اتفاقی است که سال ها قبل توسط یک سری از دلال ها در خیابان شهباز سابق یا همان هفده شهریور می افتاد و افرادی با اجاره برخی تاکسی های گران قیمت به شرط تملیک بعد از مدتی که نمی توانستند از پس قسط ها بر آیند ناچارا تاکسی را به مالکش پس داده و زیر بار بدهی و قرض می ماندند و در نهایت از کار می افتادند و خانه نشین می شدند.»

تاکسی داران البته به قیمت این اتومبیل ها هم اعتراض دارند.قیمتی که به نظرشان غیر واقعی است.

مقام مسئول تاکسی داران ایستگاه راه آهن تهران در این باره می گوید«این تاکسی ها دارد در مناطق آزاد با قیمت ۳۰ میلیون تومان عرضه می شود که البته آن جا هم مشتری ندارد چگونه می شود که این اتومبیل را باید با قیمت بالغ بر ۹۵ میلیون تومان به تاکسی دارها عرضه کنند.»

او می افزاید«بر اساس آن چه که در قانون آمده است به ازای هر یک تاکسی که از ناوگان خارج می شود می توان یک خودرو بدون مالیات و عوارض دریافت کرد.در حال حاضر مسئولان شهرداری اعلام کرده اند  که هجده میلیون تومان یارانه به تاکسی دارها بابت خرید تاکسی  ۹۵ میلیونی می دهند.برای ما این سوال پیش آمده در شرایطی که دولت و مجلس در پی رفع هدفمندی یارانه ها هستند شهرداری چگونه این طرح را مطرح کرده است؟»

ایجاد مانع بر سر راه تاکسی ران ها ی معترض
یکی دیگر از تاکسی ران ها اذعان میکند « در این مدت که این طرح خوابیده بوده آقایان در فکر ایجاد موانع قانونی بر سر راه تاکسی داران بوده اند.حتی بحث بر سر این شده بود که  اگر شما نمی پذیرین ما می خواهیم به تعداد ماشین های این ایستگاه اضافه کنیم.ما با این مسئله مشکلی نداریم اما آیا زیر ساخت ها برای انجام این کار وجود دارد؟ما امروز تکلیف خودمان را نمی دانیم که این خصومت است یا چیز دیگری است.»

یکی دیگر از تاکسیران ها می گوید«در حال حاضر برای این که ما را مجاب کنند به دریافت این تاکسی ها جرایمی را برای ما در نظر گرفته اند که قانونی نیست به گونه ای که ما احساس می کنیم این اقدام مسئولین تاکسی رانی  یک نوع کوبیدن بر طبل جنگ است.»

او می افزاید«من را به دلیل عدم استفاده از تاکسی متر تهدید به اخراج از محل کار کرده اند در حالی که عدم استفاده از تاکسی متر یک امتیاز منفی به علاوه  ۱۰ هزار تومان جریمه نقدی است و بعد از تکرار باید در شورایی بررسی شود و این بهانه تراشی ها همه و همه به دلیل اعتراض های ما به این طرح است.»

حمایت از تولید داخلی بر اساس منویات رهبری
تاکسی ران ها البته توجه به منویات رهبری  و حمایت از تولید داخلی را یکی دیگر از دلایل اعتراض خود می دانند.

حسن ۵۴ ساله می گوید«اگر قرار است یارانه ای بابت خرید خودروی خارجی بدهند می توان با همین هجده میلیون تومان خودروی داخلی سوار شد که هم هزینه کمتری می برد و هم قابلیت هایی که یک مسافر به آن نیاز دارد را داراست.»

او می افزاید« اگر ماشینی که قرار است به عنوان تاکسی وارد ناوگان شود قیمتش زیاد باشد مسلم است که کرایه تاکسی هم گران می شود و مسافرها دنبال این هستند که با قیمت ارزان تری از خدمات حمل و نقل استفاده کنند.مسئولان تاکسیرانی می گویند این اتفاق برای آسایش مردم است اما ما به عنوان مردم می دانیم که مردم بیشتر به آسایش خود فکر می کنند.»

حسن اجباری کردن این طرح و فشار مسئولین شرکتهای قبیل باغ آسمان را وابسته به قدرت رانت خواران و دلالانی می داند که سودهای هنگفتی در پس این معامله برای جیب هایشان در نظر گرفته اند.

او می گوید«این بهانه که تهران به عنوان ام القرای اسلام باید ناوگان حمل و نقلی در خونر داشته باشد را نمی توانیم به عنوان دغدغه رفاه و آسایش مردم بپذیریم و در ضمن ما هم جزو مردمیم و خودما هم باید در یک رفاه به سر ببریم.ما می خواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم و معتقدیم استفاده از تولید داخلی هم به نفع خود ما و هم به نفع مسافران است.»

در حالی که بسیاری از تاکسی دار ها در نگرانی از دست دادن شغلشان به سر می برند ، پیگیری های خبرنگار دانا از مسئولین مربوطه در تاکسی رانی و شرکت باغ آسمان هم چنان بی نتیجه مانده و مسئولین امر هنوز پاسخی درباره علت اجرای این طرح و چگونگی ساز و کار تبدیل تاکسی ها نداده اند. / راه دانا

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI