بانک ملی و بی اعتمادی ملت

بانک ملی طی چند روز اخیر اقدام به کسر مبلغ ۵ هزار تومان تحت عنوان آبونمان ساپتا از حساب برخی از مشتریان دریافت کننده سرویس پیامکی بانک کرد.این اقدام بزرگترین بانک کشور موجب اعتراض مشتریان این بانک شد و انعکاس رسانه‌ای آن نیز در نهایت سبب اصلاح جزئی آن شد. با رسانه ای شدن این […]

بانک ملی طی چند روز اخیر اقدام به کسر مبلغ ۵ هزار تومان تحت عنوان آبونمان ساپتا از حساب برخی از مشتریان دریافت کننده سرویس پیامکی بانک کرد.این اقدام بزرگترین بانک کشور موجب اعتراض مشتریان این بانک شد و انعکاس رسانه‌ای آن نیز در نهایت سبب اصلاح جزئی آن شد.

با رسانه ای شدن این اقدام و انتشار گسترده آن در شبکه‌های مجازی، عصر جمعه بانک ملی  مجبور شد اطلاعیه‌ای صادر کند که طی آن به مشتریان وعده داده شد با ارسال  عدد ۱ به شماره ۱۰۰۰۶۴۱۴۰ اقدام به انصراف  از خدمت مزبور نمایند تا مبلغ آبونمان کسر شده (۵۰۰۰۰ ریال) به حساب آنان برگشت داده شود.

بانک ملی همچنین اعلام کرد مبلغ مزبور از حساب مشتریانی کسر گردیده است که بر اساس اطلاع رسانی قبلی که طی چندین نوبت از طریق رسانه های ارتباطی مختلف اعم از ارسال پیامک – سایت بانک و جراید کثیرالانتشار صورت گرفته بود ، در بازه زمانی تعریف شده انصراف خود را از دریافت این سرویس اعلام ننموده و تمایل به دریافت پیامک برای تمامی عملیات بانکی خود را کما فی السابق داشته اند.

رقمی که بانک ملی برای سامانه ارسال پیامک عملیات بانکی مشتریان در نظر گرفته، سالانه ۱۰ هزار تومان است که قرار است در دو نوبت در سال (هر نوبت ۵ هزار تومان) از مشتریان اخذ شود.

اطلاع‌رسانی ناقص بانک ملی و ضربه به اعتماد مردم

اما در حالی اقدام اخیر بانک ملی در کسر ۵ هزار تومان به عنوان نوبت اول کارمزد مذکور با موج اعتراضی مشتریان روبرو شد که اصل این کارمزد، در سایر بانک‌ها از چند سال پیش اجرا شده است.

منتها روال سایر بانک‌ها اینگونه است که در همان زمان افتتاح حساب یا درخواست فعال‌سازی سامانه پیامکی عملیات حساب‌های بانکی، رقم ۱۰ هزار تومان سالانه را از مشتری دریافت می‌کنند یا با اطلاع وی از حسابش برداشت می‌کنند.

اما بانک ملی طی سال گذشته این سامانه را به طور رایگان به مشتریان ارائه می‌کرد و اینک تصمیم گرفته این سرویس را پولی کند. طبیعی است اکثر مشترکان این سامانه به خاطر رایگان بودن از آن استفاده می‌کنند و اگر از همان ابتدا این سرویس پولی بود، از آن استفاده نمی‌کردند.

بنابراین تا این جای کار، انتقادی به بانک ملی وارد نیست؛ اما نحوه اطلاع‌رسانی این بانک کاملا ساده‌انگارانه بود. اواخر فروردین‌ماه این بانک  با صدور اطلاعیه‌ای به مشتریان اعلام کرد بابت ارائه سرویس پیامک کوتاه، مبلغ ۱۰ هزار تومان از حساب آنها کسر خواهد کرد.

در آن اطلاعیه آمده بود مشتریانی که تمایلی به استفاده از این سامانه را ندارند دستکم تا تاریخ پنجم اردیبشهت ماه سال جاری با مراجعه به شعب بانک یا ارسال  عدد ۱ به شماره  ۱۰۰۰۶۴۱۴۰ نسبت به غیرفعال سازی  این سرویس برای حساب های خویش مبادرت ورزند.

اشتباه استراتژیک تیم رسانه‌ای بانک ملی از همین جا شروع شد که به یک موج شدید بی‌اعتمادی منتهی شد. بانک ملی اصل را بر موافقت مشتریان با پرداخت وجه برای استفاده از سامانه پیام کوتاه قرار داده بود. طبق این استراتژی، هر کس که به شماره ۱۰۰۰۶۴۱۴۰ پیامک نمی‌داد، به منزله رضایت او از کسر مبلغ ۱۰ هزار تومان تلقی می‌شد.

این در حالی است که عاقلانه آن بود که بانک ملی به مشتریان  اعلام کند از ابتدای فلان تاریخ مثلا ابتدای اردیبهشت‌ماه، سامانه پیامکی فقط برای مشتریانی فعال خواهد بود که با مراجعه به شعب اقدام به پرداخت ۱۰ هزار تومان برای فعال‌سازی سامانه پیامکی کنند.

با توجه به انبوه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به مشترکان، صرف اتکا به پیامک برای تصمیم‌گیری در چنین مسائلی که بحث پول ملت در میان است، ساده‌انگاری است. زیرا هیچ اطمینانی وجود ندارد که مشتری حتما پیامک ارسالی را بخواند؛ ضمن امکان بروز اشتباه و خطا در این نوع اطلاع‌رسانی بسیار بالا است.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI