خدمات ویژه برای کودکان در تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، نسبت به ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به دانش‌آموزان شهر تهران اقدام شده و بر مبنای مصوبه شهر دوستدار کودک، ‌استفاده از اتوبوس و مترو برای تمامی کودکان کمتر از ۷ سال در تهران رایگان خواهد شد. به گزارش […]

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، نسبت به ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به دانش‌آموزان شهر تهران اقدام شده و بر مبنای مصوبه شهر دوستدار کودک، ‌استفاده از اتوبوس و مترو برای تمامی کودکان کمتر از ۷ سال در تهران رایگان خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه مشترک مدیران روابط عمومی و مسئولان امور بانوان این معاونت که با موضوع تبدیل تهران به «شهر دوستدار کودک» برگزار شده بود، گفت: شهر دوستدار کودک یک شعار نیست، بلکه شهری است که کودکان آن همچون دیگر شهروندان در جریان ترددهای شهری باید از آرامش و ایمنی کامل برخوردار باشند و سواره‌ها و بزرگ‌تر در آن حریم و حرمت پیاده‌ها و کوچک‌تر‌ها را حفظ نموده و نگه دارند.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای محترم اسلامی شهر تهران، هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران، تکالیف و وظایفی بر عهده دارند که ‌باید به صورت کامل به تک تک آن‌ها عمل کنند و حتی فرا‌تر از این وظایف و تکالیف نیز خود را موظف و مکلف بدانند.

وی با اعلام اینکه اجرای طرح موسوم به اتوبوس پیاده مدرسه (SWB) با هماهنگی انجمن اولیاء و مربیان و مشارکت اولیای دانش‌آموزان از اول مهر ماه و هم‌زمان با آغاز سال جدید تحصیلی باید اجرایی شود، اظهار کرد: در حال حاضر شهرک‌های مینیاتوری در قالب پارک‌های آموزش ترافیک پیاده‌سازی شده‌اند و اِلمان‌های مینیاتوری از شهرهای واقعی از پل‌های عابر پیاده تا گذرگاه‌های عبور پیاده و از چراغ‌های راهنمایی تا علائم رانندگی و تابلوهای ترافیکی در آن‌ها جانمایی و مکان‌یابی شده‌ است.

ایجاد اتاق‌های مادر و کودک در ایستگاه‌های پر مسافر مترو

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌های کلی و دستورالعمل‌های اجرایی در زمینه تأمین آرامش و حفظ ایمنی شهروندان از جمله کودکان عزیز، هنگام رفت و آمد در شهر وجود دارد که اجرای آن‌ها می‌بایست به صورت جدی مورد نظارت قرار گیرد، اظهار کرد: پیاده‌رو‌ها برای عبور و مرور شهروندان باید صاف، هموار، روشن و در عین حال ایمن و زیبا باشند تا عابران پیاده از جمله کودکان و مادران همراه کودک به پیاده‌روی ترغیب و تشویق شده و با آرامش و ایمنی کامل از آن‌ها عبور کنند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه بخش‌نامه ایمن‌سازی اطراف مدارس و معابر منتهی به مراکز آموزشی از جمله این دستورالعمل‌ها محسوب می‌شود، تصریح کرد: اتاق‌های مادر و کودک که در پایانه‌های مسافربری فعالیت می‌کنند و مخصوص شیردهی به نوزادان و نظافت این عزیزان توسط مادرانشان ساخته شده‌اند، اقدام ارزشمندی است که می‌بایست به سایر مراکز حمل و نقل عمومی پرجمعیت از جمله ایستگاه‌های پر مسافر مترو و پایانه‌های پر تردد اتوبوسرانی نیز تسری پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه به منظور جابه‌جایی راحت نوزادان توسط والدین آن‌ها باید نسبت به اسقرار کالسکه در فضای پایانه‌های مسافربری اقدام شود و اساساً پایانه‌های شهری را می‌بایست به پایانه‌های دوستدار کودک تبدیل نماییم، اضافه کرد: علاوه بر این، از استاندارد بودن و ایمنی کامل امکانات و تجهیزاتی که در فضای بازی پایانه‌ها نصب می‌کنیم نیز باید اطمینان داشته باشیم.

نصب صندلی کودک در سکوهای مترو

معاون شهرداری تهران با اشاره به اینکه در موضوع «شهر دوستدار کودک» به دنبال اقدامات پایدار و زیربنایی که به صورت کمّی قابل اندازه‌گیری باشند هستیم، اظهار کرد: اعتقاد و باور داریم کودکان از آسیب پذیر‌ترین گروه‌های شهروندان هستند و بر این اساس، باید امکانات شهری را به نوعی آماده و تجهیز نماییم تا این آسیب‌پذیری به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه باید نسبت به نصب صندلی کودک در سکوهای مترو اقدام و در ایستگاه‌های تقاطعی و شلوغ مترو نیز همچون پایانه‌های مسافربری، اتاق‌های مادر و کودک پیش‌بینی شود، ‌تصریح کرد: ایستگاه‌ متروی امام خمینی (ره) و ایستگاه متروی صادقیه، نخستین ایستگاه‌هایی هستند که نسبت به نصب صندلی کودک در سکوی آن‌ها اقدام خواهد شد.

وی با این اعتقاد که رانندگان سرویس مدارس، معلم دوم دانش‌آموزان در مسیر رفت و برگشت به مدرسه هستند و امسال ۱۰ هزار راننده سرویس مدرسه مورد آموزش قرار گرفتند، اضافه کرد: از اول مهر، تمامی خودروهای سرویس مدرسه باید به دستگاه‌های جی‌پی‌اس مجهز شوند تا اولیای دانش‌آموزان از زمان دقیق رسیدن فرزندان خود به مدرسه و نیز حرکت آن‌ها از مدرسه مطلع شوند و مسئولان مدارس نیز بتوانند موقعیت سرویس‌های مدرسه را لحظه به لحظه رصد کنند.

سرویس دانش‌آموزان مدارس استثنایی صد در صد رایگان است

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه معابر مجاور ۲۲۰ مدرسه، مجهز به چراغ‌های راهنمایی برنامه‌پذیر شده‌اند، اظهار کرد: برای ایمن‌سازی معابر به ویژه معابر منتهی به مدارس، اقدامات بسیاری انجام شده از جمله نسبت به نصب جان‌پناه عابر پیاده موسوم به جزیره ایمنی اقدام و هوشمندسازی ترافیک در اطراف مدارس نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه در قالب طرح استقبال از مهر، نسبت به ترسیم ۵۰۴ کانال یا‌ همان گذرگاه عابر پیاده که اغلب آن‌ها در مقابل مدارس یا مسیرهای منتهی به مراکز آموزشی قرار دارند، اقدام شده است تصریح کرد: علاوه بر این، ۴۸۷ تابلوی عبور دانش‌آموزان در مجاورت مدارس نصب و یک هزار و ۱۲ مورد مناسب‌سازی نیز در مقابل مراکز آموزشی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس یکی از مصوبات شورای شهر تهران، نسبت به ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به دانش‌آموزان شهر تهران اقدام شده و بر مبنای مصوبه شهر دوستدار کودک، ‌استفاده از اتوبوس و مترو برای تمامی کودکان کمتر از ۷ سال در تهران رایگان خواهد شد، اضافه کرد: البته در حال حاضر نیز دانش‌آموزان مدارس استثنایی شهر تهران مورد حمایت کامل مدیریت شهری قرار دارند و سرویس رفت و آمد این عزیزان در مسیر خانه تا مدرسه، صد در صد رایگان است.

پارک‌های آموزش ترافیک در تابستان تعطیل نیستند

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه پارک‌های آموزش ترافیک در سه ماهه تابستان به هیچ عنوان نباید تعطیل شده و باید پذیرای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها باشند، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳ پارک آموزش ترافیک در تهران مشغول به کار می‌باشند و ۵ پارک دیگر نیز در دست طراحی و ساخت است که پارک آموزش ترافیک منطقه ۹ به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه لازم است جهت سرویس مدارس از اتوبوس‌های ویژه‌ای که صرفاً به منظور جابه‌جایی دانش‌آموزان و با عنوان اتوبوس سرویس مدرسه در بسیاری از شهرهای جهان نیز مشغول به کار هستند، استفاده شود، تصریح کرد: طرح ایمن‌سازی حریم مدارس و نیز طرح ایمن‌سازی پیاده‌رو‌ها در قالب دستورالعملی جامع باید هرچه زود‌تر آماده شده و جهت اجرا به شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه ابلاغ شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه با نگاه آموزشی و فرهنگی به موضوع ترافیک، «خط سفید» به عنوان نماد نظم و انضباط در شهر و ترددهای شهری در اولویت و محوریت قرار دارد و این مهم را در برنامه‌ریزی‌ها نباید فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: به این منظور از مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد به ویژه آن‌هایی که با محوریت کودکان فعالیت می‌کنند، باید استفاده کنیم و بخشی از وظایف خود را به این سازمان‌ها واگذار نماییم.

استفاده از صندلی کودک اجباری شود

پیش از سخنان معاون شهردار تهران، دکتر شهریار افندی‌زاده مدیر کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۳ کودک در تصادفات تهران جان خود را از دست دادند که دو سوم آن‌ها عابر پیاده بودند، اظهار کرد: هر ماه دو کودک در تهران بر اثر تصادف جان می‌بازند که تأکیدی بر لزوم توجه بیشتر به ایمنی کودکان در ترددهای شهری است.

براساس گزارش تهران سما، محمد مهدی میرزایی معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک نیز با بیان اینکه طرح اتوبوس پیاده، سال گذشته به صورت آزمایشی در منطقه ۸ به اجرا در آمد، تصریح کرد: آموزش ۱۰ هزار راننده سرویس مدرسه، ‌اجرای نمایش‌های آموزشی در ۱۷۰۰ مدرسه ابتدایی و فعالیت ۱۳ پارک آموزش ترافیک در زمینه آموزش ایمنی عبور و مرور از جمله اقدامات این معاونت است.

همچنین میترا والی‌زاده قائم مقام معاونت اجرایی سازمان ترافیک، لزوم استفاده از صندلی کودک را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: همان‌طور که بستن کمربند ایمنی الزامی است، نصب صندلی کودک نیز در خودروهای حامل نوزادان وکودکان ضروری است و می‌بایست آیین‌نامه‌های لازم به این منظور تنظیم و با تصویب مراجع مربوطه، استفاده از آن اجباری شود.

۴ خرداد ۱۳۹۴ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI