بی خوابی سوغات فناوری

تحقیقات جدید ثابت کرده  که نور ساطع شده از تبلت ها و سایر وسایل الکترونیکی می تواند با تضعیف عملکرد مغز باعث ایجاد اختلال در خواب ما شود. محققان دانشگاه هاروارد می گویند که هرچه زمان استفاده از تبلت یا تلفن های همراه، به زمان خواب شبانه نزدیک تر باشد، امکان ایجاد اختلال در خواب […]

خوابیدن

تحقیقات جدید ثابت کرده  که نور ساطع شده از تبلت ها و سایر وسایل الکترونیکی می تواند با تضعیف عملکرد مغز باعث ایجاد اختلال در خواب ما شود.

محققان دانشگاه هاروارد می گویند که هرچه زمان استفاده از تبلت یا تلفن های همراه، به زمان خواب شبانه نزدیک تر باشد، امکان ایجاد اختلال در خواب هم بیشتر خواهد شد.
پژوهشگران بر این باورند که هرچند به افراد مبتلا به اختلال خواب، توصیه می شود قبل از خوابیدن، کمی مطالعه داشته باشند، اما اگر این مطالعه به صورت الکترونیکی و با ابزاری مانند تبلت و تلفن  همراه باشد، علاوه بر تشدید اختلال خواب باعث می شود تا فرد به مدت زمان بیشتری برای به خواب رفتن، نیاز داشته باشد.

چون نور ساطع شده از این وسایل، تاثیری منفی روی هورمون ملاتونین می گذارد. لازم به یادآوری است ملاتونین، هورمونی
است که از حوالی عصر در بدن ترشح می شود و در ساعت های خواب به بالاترین میزان خود می رسد و به افزایش کیفیت خواب کمک می کند.
اختلال در زمان و مقدار ترشح این هورمون توسط اشعه های ساطع شده از وسایل الکترونیکی، باعث افت کیفیت و کمیت خواب می شود و هوشیاری کاربران آنها را در طول روز هم پایین می آورد. به علاوه، کار با وسایل الکترونیکی در ساعت های
پایانی شب می تواند طول مدت خواب REM را هم کم کند.
خواب «رم»، همان مرحله ای از خواب است که ما در عمیق ترین حالت ممکن خوابیده ایم و می توانیم از تجربه خواب دیدن هم لذت ببریم. براساس اعلام موسسه ملی خواب آمریکا، متاسفانه حدود ۸۹ درصد بزرگسالان و ۷۵ درصد کودکان این کشور با گوشی های هوشمند یا تبلت های خود به رختخواب می روند.

۱۶ اسفند ۱۳۹۳ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI