دندان‌های تیز سرمایه‌گذاران خارجی و بدن نحیف بازارهای ایران

تمایل شدید سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران فرصتی است تا با بهره جویی درست از آن برای محکم کردن پایه‌های اقتصاد نهایت استفاده را کرد. مدت زمانی است که همه از باز شدن درهای بازار ایران به روی دنیا و از سرازیری پول‌های خارجی برای ساختن اقتصادی قوی و سرمایه‌گذاری سخن می‌گویند. از […]

تمایل شدید سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران فرصتی است تا با بهره جویی درست از آن برای محکم کردن پایه‌های اقتصاد نهایت استفاده را کرد.

مدت زمانی است که همه از باز شدن درهای بازار ایران به روی دنیا و از سرازیری پول‌های خارجی برای ساختن اقتصادی قوی و سرمایه‌گذاری سخن می‌گویند. از شرکت‌هایی سخن می‌گویند که بین المللی و معتبرند، شرکت‌هایی که به شدت به بازار ایران علاقمند هستند.

مدیران این شرکت‌ها، آشکارا می‌گویند که شما بازار مصرفی بزرگی هستید، نیروی کار جوان دارید و ما تشنه بازار شما هستیم. آنها تشنه‌اند که حتی با وجود تحریم‌ها و تنبیه‌های آمریکا به ایران می‌آیند تا اگر تحریم‌ها برداشته شد، از قافله دیگر رقبایشان جا نمانند.

می‌آیند، بررسی می‌کنند، صحبت می‌کنند و پس از نتیجه‌گیری می‌روند تا تحریم‌ها برداشته شود. بازار ایران چه دارد که اینقدر تشنه این بازارند؟

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز طی گزارشی مفصل در صفحه «استراتژی سرمایه‌گذاری» خود که به فعالان اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاران تعلق دارد تا نظرات خود را منتشر کنند، به توضیح بازار ایران از زبان این مدیران پرداخت.

این مدیران سرمایه‌گذاری، همگی از نیروی کار جوان، بازار بزرگ مصرفی ایران برای کالاهایی نظیر کالاهای بهداشتی می‌گویند. در عین حال به تنوع اقتصاد ایران نیز اشاره می‌کنند اما به این نکته هم می‌پردازند که اگر تحریم‌ها برداشته شود صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. می‌گویند در ایران موانع و مشکلاتی هست اما ایران می‌تواند به بزرگ‌ترین بازار در دسترس آنها تبدیل شود.

نکته قابل تامل، دندان‌های تیز کرده سرمایه‌گذاران خارجی برای بدن نحیف اقتصاد ایران است. با تامل در نظرات مدیران سرمایه‌گذاری، به وضوح می‌توان فهمید که صدور بیشتر نفت، مصرف‌گرایی بیشتر و استفاده از نیروی جوان برای ساختن بازاری پرسود برای این شرکت‌ها هدف اصلی آنهاست.

مدیران سرمایه‌گذاری خارجی همگی از تقویت و شکوفایی اقتصاد ایران می‌گویند از جمعیت جوان و بازار مصرفی می‌گویند اما بازاری که تنها مصرف‌کننده باشد نه مولد، اقتصادی قوی نمی‌سازد. البته غیر از این نباید از آنها انتظار داشت اما نکته مهم هوشیاری ماست.

بی‌شک ورود سرمایه‌های خارجی برای ساخت اقتصاد لازم است اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از این سرمایه‌ها برای ساختن اقتصادی قوی و تنومند است که از آن به عنوان «اقتصاد مقاومتی» یاد می‌شود.

مدیران صنعتی ما باید در خاطر داشته باشند که اقتصادی قوی، زمینه‌ساز سوددهی بیشتر تمام بخش‌هاست درحالی‌که تبدیل شدن به بازار مصرفی و چاپخانه چاپ اسکناس برای شرکت‌های خارجی، نه میزان سود بالایی دارد بلکه در مواقع خطر دست خالی برای آنان به همراه خواهد داشت همانطور که با تشدید تحریم‌ها و خروج بسیاری از شرکت‌ها شاهد آن بودیم.

اخیرا، مدیرعامل ایران خودرو از نهایی شدن قرارداد این شرکت با پژو فرانسه خبر داد؛ اما در این قرارداد، بزرگترین مزیت برای ایران، تنها صادرات ۳۰ درصد از تولیدات مشترک عنوان شده است که در واقع یک مزیت جدید برای پژو است که می‌تواند تولیداتش در ایران را به کشورهای دیگر صادر کند و بازار خود را توسعه دهد.

به این ترتیب شرکت پژو نه تنها بابت تولیداتش در ایران سود بالایی کسب می‌کند، بلکه از امکانات کشور برای گسترش شبکه صادرات خود بهره‌مند خواهد شد.

مدیران صنعتی ما باید شیوه این شرکت‌ها در بهره‌جویی از تمامی شرایط را بیاموزند تا بتوانند از سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای محکم کردن پایه‌های اقتصاد نهایت استفاده را بکنند.

سال گذشته ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، بازتاب گسترده ای در رسانه‌های خارجی داشت، تمامی این رسانه‌ها بر این نکته تاکید داشتند که این سیاست‌ها وابستگی ایران به فروش مواد خام نفتی را کاهش خواهد داد و سبب تقویت صنایع دانش‌بنیان در این کشور خواهد شد و همچنین این سیاست‌ها نجات دهنده اقتصاد ایران هستند.

همان‌زمان، پایگاه اینترنتی المانیتور طی گزارشی در این باره نوشت، ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر عالی ایران در راستای سند چشم اندازه ۲۰ ساله این کشور است. این حکم یادآوری مجدد این نکته از سوی رهبر ایران است که چشم‌انداز مثبت مذاکرات هسته‌ای نباید تلاش‌ کلی این کشور برای کاهش آسیب‌پذیری ایران در برابر تحریم خارجی را از مسیر خود خارج کند.

حال همه چشم دوخته‌اند تا تحریم‌ها برداشته شود درحالی‌که اقتصاد مقاومتی یعنی چه تحریم برداشته شود چه برداشته نشود، اقتصادی مقاوم و منعطف در برابر تمامی خطرها بسازیم که با افزایش صادرات نفت و تبدیل شدن به بازار مصرف شرکت‌های خارجی این مهم حاصل نخواهد شد.

۱۲ اسفند ۱۳۹۳ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI