چرا دبی به کیش و استانبول را به اصفهان ترجیح می دهیم؟

اسفندماه که شروع می‌شود، ‌همه به هول و واهمه می‌افتند، مبادا از قافله برگزارکنندگان سفرهای نوروزی عقب بمانند. آژانس‌های مسافرتی یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های شهرها می‌شود و بانک‌ها و صرافی‌ها بعد از آن در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند. به گزارش اعتماد، تب سفر کردن، آن هم از نوع سفر درست و حسابی و […]

اسفندماه که شروع می‌شود، ‌همه به هول و واهمه می‌افتند، مبادا از قافله برگزارکنندگان سفرهای نوروزی عقب بمانند. آژانس‌های مسافرتی یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های شهرها می‌شود و بانک‌ها و صرافی‌ها بعد از آن در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند.
به گزارش اعتماد، تب سفر کردن، آن هم از نوع سفر درست و حسابی و پرخرج در میان ایرانی‌ها چند سالی است رایج شده. قدیم‌تر‌ها خانواده‌ها حاضر به حذف دید و بازدید عید و مهمانی رفتن و گرفتن و جایگزین کردن آن با سفرهایی متشکل از دسته‌های کوچک خانواده نبودند، ‌نوروز بود و زندگی اجتماعی و قومی، قبیله‌ای. همه لطف نوروز به دورهم بودن‌ها و دسته‌جمعی دید و بازدید کردن‌ها بود، ‌مساله‌ای که امروز جایش را به سفرهای کوتاه فشرده پرهزینه داده است، ‌سفرهایی از پیش تعیین شده با مقاصد و تفریحات مشخص.
مقاصد داخلی و خارجی سفر، ‌همواره گردشگران ایرانی را به دو گروه تقسیم کرده؛ ‌دو گروهی که شاید امروز دیگر درست نتوان بین آنها از لحاظ مالی تفاوت چندانی قایل شد. دیگر سفرهای خارجی از آن تنها قشر مرفه جامعه نیست و سفرهای زیارتی و داخلی تنها از آن قشر متوسط و ضعیف. با وجود تفاوت قیمت و ارزش ریال و ارز خارجی حتی کشورهای همسایه، ‌شاهد این هستیم که خانواده‌های متوسط و متوسط رو به ضعیف، ‌با به هر دری زدن، ‌درصدد این هستند که سفری هرچند سه چهار روزه به یکی از کشورهای اطراف هم که شده داشته باشند، ‌سفری با کمترین امکانات و برخورداری از رفاه و تجملات. شاید اگر قوانین کشورهای دیگر اجازه می‌داد، در خیلی از موارد به جای اقامت در هتل، در خیابان‌های دوبی یا استانبول و آنتالیا، ‌ایرانیانی را درون چادرهای شب می‌دیدیم که برای شستن ظرف‌هایشان راهی نخستین آبخوری وسط شهر شده‌اند.
همسایه شمال غربی کشور، ‌ترکیه، ‌با وجود مشابهت‌های زیاد فرهنگی، تاریخی، ‌رسوم و عقاید، ‌گوی سبقت را در صنعت توریسم از ایرانیان ربوده است، ‌آنقدر که استانبول، ‌پایتخت فرهنگی- تاریخی این کشور، ‌محبوب‌ترین مقصد گردشگری دنیا شد و شهرهایی چون پاریس و رم را پشت سر گذاشت. با وجود شباهت‌های زیاد بالقوه میان شهرها و مردم ایران و ترکیه، ‌تفاوت‌های زیادی حداقل در زمینه گردشگری میان این دو کشور دیده می‌شود ‌که ترکیه برای ایرانیان در صدر جدول مقاصد گردشگری خارجی قرار می‌گیرد.
کارشناسان «اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه» معتقدند، ترکیه که طی سال‌های اخیر یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در جذب گردشگر بوده، در سال ٢٠١٣ میزبان ٣٣ میلیون گردشگر بوده که این میزان گردشگر، ‌باعث جذب ٢۶ میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد ترکیه می‌شود که این امر ایجاد هزاران شغل جدید در این کشور را در پی خواهد داشت. همچنین طبق برآورد اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه، مقصد بیشتر گردشگران این کشور شهرهای استانبول و آنتالیا خواهد بود. در این شرایط دولت ترکیه قصد دارد تا سال ٢٠٢٣ درآمدش از محل صنعت گردشگری را دو برابر کند، ‌درآمدی که در حال حاضر سالانه حدود ٢۵ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری نصیب این کشور می‌شود، ‌در حالی که این کشور قصد دارد این رقم را به ۵٠ میلیارد دلار در سال ٢٠٢٣ برساند. کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند ترکیه در سال ٢٠٢٣ با قرار گرفتن در جمع پنج مقصد برتر گردشگری جهان، میزبان ۵٠ میلیون گردشگر باشد.
ورود گردشگران اروپایی، ‌آسیای دور و نزدیک به این کشور، ‌باعث شده ترکیه محل آمد و شد ملیت‌های گوناگون باشد و تنها مقصد محبوب ایرانی‌ها نباشد. اروپایی‌های زیادی سالانه به شهرهای مختلف این کشور سفر می‌کنند. به نظر می‌رسد زیرساخت‌های گردشگری در این کشور محکم شده است. از هتل‌های ۵، ۶ و ٧ ستاره لوکس با خدمات آنچنانی تا خانه‌های قدیمی محله‌ها و بافت قدیمی شهر که خودشان یک پا جاذبه گردشگری و اقامتی‌اند، ‌همه در کنار هم باعث می‌شود گردشگرانی با هر ذایقه‌ای را راضی نگه دارد.
مقصد آقتابی ایرانی‌ها و اروپایی ها
آنتالیا، ‌شهر دوم ترکیه از نگاه ایرانی‌ها و خیلی از ملیت‌های دنیاست که ترکیه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. شهری که شاید ٢٠ سال است به شکل شهری برای توریست‌های طرفدار ساحل و آفتاب به شکلی مدرن تجهیز شده. در کاوش‌های باستان‌شناسی مشخص شده است آنتالیا، بیشتر از آنچه تخمین می‌شد در حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد وجود داشته است. بنا به شواهد تاریخی نام این شهر از آتالوس دوم (Attalos II) پادشاه پرماگون گرفته شده است که در ۱۵۰ سال قبل از میلاد بر آن ناحیه حکومت می‌کرده است.
آنچه امروز در این شهر به چشم می‌آید، ‌ردیف آپارتمان‌های هم شکل و هم اندازه با بلوارهای خط‌کشی شده و مرتب است، ‌همه‌چیز بوی مدرنیته می‌دهد؛ در این شهر جز بافتی تاریخی که مسجدی در میان دارد و مدرسه‌ای حوزوی و بازار و کوچه‌های تنگ و باریک سنگفرشی، هرچقدر فضای شهری بیروح ساخته شده، ‌ساحل و طبیعت جدای از شهر آنتالیا، ‌روح‌نواز است و زنده.
جمعیت زمستان و تابستان آنتالیا باهم فرق می‌کند، جمعیت زمستان به جمعیت واقعی این شهر نزدیک‌تر است و چیزی حدود دو میلیون ساکن دارد، ‌در حالی که این جمعیت در تابستان که فصل اصلی سفر به این شهر است، ‌به دو برابر و نیم جمعیت واقعی ‌اش می‌رسد؛ پنج‌میلیون نفر. روس‌ها و اوکراینی‌ها بیشترین مسافران این شهرند، که هوای گرم و آفتابی آنتالیا، ‌برای آنها که از کشورهای همیشه زمستانی می‌آیند، ‌جذابیت دیگری دارد. ایرانی‌ها در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند.
ساخت بزرگ‌ترین دیزنی لند دنیا در آنتالیا، ‌نشست و برخاست هر یک دقیقه یک پرواز در فرودگاه و جاذبه‌های طبیعی شهر واقع شده در دامنه کوه‌های توروس، ‌که شاید هرگز برف را به خود ندیده و هوای بهاری‌اش فراتر از باران نمی‌رود، ‌نشان از پیشرفت با سرعتی چند برابر شهرهای دیگر است، سرعتی که تا چند وقت دیگر از این شهر یک قطب گردشگری بسازد.
«قیمت تورهای داخلی را که با خارجی مقایسه می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم سفر خارجی داشته باشیم.»
این جمله بیشتر مسافرانی است که در آژانس‌های مسافرتی در صف انتظار برای گرفتن تورها و بلیت‌های مقاصد خارجی هستند. بالا بودن هزینه تورهای داخلی باعث می‌شود مسافران نوروزی به جای پرداختن قیمتی مشابه برای سفر کیش و دوبی، دوبی را انتخاب کنند یا میان مقصد اصفهان و استانبول، سر از مسجد سلطان احمد درآورند تا میدان نقش جهان.
 مدیر داخلی هتلی در آنتالیا: دکوراسیونی برای نوروز داریم
 «بلیک» منطقه‌ای خارج از شهر آنتالیا ‌که مرکز استقرار هتل‌های لوکس و زنجیره‌ای شهر است، ‌تاکنون ۵٢ هتل در این منطقه ساخته‌اند، ‌منطقه‌ای که از سکوتی نسبی برخوردار است و رفت و آمد‌ها و مدل ویلاهای موجود، خبر از لوکس و گران بودن منطقه می‌دهد. مدیر یکی از هتل‌های منطقه، ‌که جزو لوکس‌ترین‌ها محسوب می‌شود؛ ‌از آماده شدن برای پذیرایی از گردشگران ایرانی نوروز خبر می‌دهد، اواز پکیج‌های متنوع و متفاوت برای ایرانی‌ها می‌گوید، ‌از دکوراسیون نوروزی برای مسافران ایرانی تا کنسرت‌ها و اجرای موسیقی‌های زنده فارسی برای آنها. این مدیر داخلی هتل، درمورد تورهای ایرانی به «اعتماد» می‌گوید.
  نوروز نزدیک است و قطعا تعداد ایرانیانی که به ترکیه سفر می‌کنند، قابل توجه است. برای این گردشگرانی که به آنتالیا سفر می‌کنند، برنامه خاصی تدارک دیده‌اید؟
ما دکوراسیون متفاوتی برای مسافران نوروزی‌مان در سالن‌های اصلی هتل خواهیم داشت. البته بستگی دارد به اینکه چقدر از ایران مهمان داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید ما مهمانان خارجی زیادی داریم. در زمان‌های خاص، گروه‌های مختلفی به اینجا می‌آمدند. تعطیلات هر ملیت و کشوری از آن خودش است و خاص همان کشور است. برای ایرانی‌ها در نوروز که بیشترین سفر را دارند، خواننده‌های ایرانی دعوت می‌کنیم تا در هتل اجرا داشته باشند. بستگی به درصد اشغال هتل توسط ایرانیان دارد که چه درصدی باشند تا برایشان برنامه‌های خاص‌تری داشته باشیم. اینکه چقدر رزرو داشته باشیم برای ما مهم است.
  غذاهای سنتی ایرانی هم دارید؟
نمی‌توانم بگویم که قطعا خواهیم داشت، اما دکوراسیون مخصوص ایرانی‌ها را داریم، هفت‌سین ایران را می‌چینیم، تخم‌مرغ‌های رنگی، شیرینی‌های ایرانی. ما ترجیح می‌دهیم بیشتر غذاهای سنتی ترکیه را داشته باشیم و به مناسبت‌های مختلف غذایمان را تغییر نمی‌دهیم.
  ایرانیان سهم بزرگی از مهمانان‌تان را دارند. چه سهمی را به آنها اختصاص می‌دهید؟
نمی‌توانم سهم خیلی بزرگی را به ایرانیان اختصاص دهم. می‌دانید، اینجا هتل بین‌المللی است و از همه ملیت‌ها به اینجا سفر می‌کنند. سال گذشته می‌توانم بگویم حدود ٢٠درصد از مهمانان را ایرانیان تشکیل می‌دادند، بعضی اوقات بیشتر است و بعضی اوقات کمتر. آنها برای مدت طولانی نمی‌مانند. بعضی از آنها برای یک هفته می‌مانند، اما خیلی‌هایشان هم دو سه روز بیشتر نمی‌مانند.
  همان طور که آقای اردوغان اعلام کرده بود، برای پروازهای ایرانی یارانه‌ای درنظر گرفته‌اند تا خطوط هوایی ایرانی که به ترکیه پرواز می‌کنند، ‌از این یارانه استفاده کنند. این تسهیلات ایجاد شده چه تاثیری بر میزان ورودی‌های ایرانی شما خواهد داشت؟
حتما تاثیر مثبت می‌گذارد، اما من چیزی درمورد این خبر نشنیده‌ام. این برای هتل‌ها هم خوب خواهد بود و حتما تاثیرات مثبتی درمیزان ورودی‌ها خواهد داشت.
   چه ملیتی بیشترین مهمانان شما هستند؟
بستگی به فصل دارد. در زمان‌های مختلف، متفاوت است. در حال حاضر در زمستان، بیشتر مهمانان ما از اروپا هستند. آنها علاقه دارند در این فصل به ترکیه سفر کنند. البته بستگی به رزرو و موقعیت هتل هم دارد؛ آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها، هلندی‌ها، ‌سوییسی‌ها، روس‌ها، اوکراینی‌ها و لهستانی‌ها. ‌تقریبا از همه اروپا مهمان داریم.
   از آسیا چطور؟
از آسیا در این فصل، زیاد مهمان نداریم.
  در تابستان چطور؟
در تابستان عموما مخلوطی از آدم‌ها و ملیت‌ها را داریم اما بستگی به بازار هم دارد. اینجا ما همیشه، در‌های سیزن (فصل رونق) هستیم برای افراد و ملیت‌های متفاوت هدف‌های مختلف وجود دارد. برخی برای شرکت در کنفرانس می‌آیند و برخی دیگر برای گذران تعطیلات و سفر تفریحی و برخی برای خرید و تجارت. تیم‌های ورزشی هم برای گذراندن کمپ‌ها و اردوهایشان می‌آیند. این دلیل مختلط بودن مهمانان ما است. در حال حاضر با وجود اینکه زمستان است، ٨۵ درصد اتاق‌های هتل اشغال است.
  فکر می‌کنم بیشتر مهمانان شما به خاطر گذران تفریحی به این شهر می‌آیند و قاعدتا برای زمستان نباید خیلی مسافر داشته باشید.
زمستان شاید فصل خوبی برای دریا نباشد، اما در «بلیک» امکانات زیادی برای بازیکنان گلف داریم. خیلی از مهمامان ما از اروپا برای بازی گلف و شرکت در مسابقات گلف به اینجا می‌آیند. امکانات و زمین‌های خوبی برای این ورزش داریم. با وجود اینکه در اروپا امکانات گلف خوبی هست، اما در این فصل هوای آنتالیا برای بازی گلف عالی است و سرمای اروپا را ندارد، باعث می‌شود تورنمنت‌های گلف در ترکیه برگزار شود. مشهورترین بازی‌های گلف در اینجا برگزار می‌شود. سال گذشته نخستین تورنمنت برگزار شد و امسال هم برگزار می‌شود. دوره‌های خیلی خوبی داریم. این باعث می‌شود در زمستان هم درصد اشغل هتل داشته باشیم. مکان آنتالیا هم در این جذب توریست موثر است، دورنبودن به شهرهای اروپایی و ‌هوا و دمای معتدل آن باعث می‌شود آنها اینجا را انتخاب کنند.
  محدوده سنی مسافران‌تان در زمستان و تابستان چه تفاوتی دارد؟
محدوده سنی مهمانان ما در زمستان، از ۵٠ سال به بالاست. اما در تابستان مهمانان جوان داریم، عموما در این زمان سن افراد حدود ۵٠ و ۵۵ به بالاست یا بیشتر مهمانان ما همراه خانواده‌اند و بچه کوچک دارند. اینجا در این فصل برای بچه‌ها خیلی خوب است هوا برای آنها سرد نیست و از بودن در اینجا لذت می‌برند. ما امکانات خوبی برای مهمانان داریم استخرهای سربسته داریم که می‌توانند از آنها استفاده کنند.
  بازدیدکنندگان شما بیشتر به خاطر تفریح و خوشگذرانی به اینجا می‌آیند. شما توریست فرهنگی یا تاریخی ندارید که برای بازدید از شهر به اینجا بیایند؟
در این شهر مکان تاریخی هم داریم. چند آبشار داریم که ایرانی‌ها هم آنها را دوست دارند، رفتینگ داریم، معبد و شهر تاریخی داریم که می‌توانند در کنار این تفریحات از این مکان‌ها هم بازدید کنند.
  برای تبلیغات‌تان که مهمانان بیشتری داشته باشید چه می‌کنید؟ کشور شما، شهر شما، ‌کار خاصی برای جذب بیشتر مشتری می‌کند؟
راستش برای هتل پکیج‌های خاصی برای ایرانیان داریم. با قیمت‌های خاص برای اقامت. کشورهای دیگر باید در این تایم، حداقل سه شب رزرو کنند اما برای ایرانیان ما پکیج خاصی داریم که محدودیت ندارد. اگر تعطیلات کریسمس باشد برای مهمانان اروپایی پکیج‌های خاص داریم.
  کنسرت‌ها در نوروز تاثیر خاصی برای جذب ایرانیان دارد؟
بله البته. در آنتالیا دو کنسرت بزرگ ایرانی بود. اسم‌شان را دقیق یادم نیست اما خیلی از ایرانیان برای این کنسرت‌ها آمده بودند.


۳ اسفند ۱۳۹۳ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI