اپل ۷۴.۵آیفون فروخت

شرکت اپل گزارش مالی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ منتهی به ۲۷ دسامبر را منتشر کرد. این شرکت در این مدت ۷۴٫۵ میلیون دستگاه آیفون فروخته است. به علاوه، اپل ۲۱٫۴ میلیون دستگاه آیپد و ۵٫۵۲ میلیون دستگاه مک فروخته است. آیفون و مک نسبت به سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند اما فروش آیپد […]

شرکت اپل گزارش مالی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ منتهی به ۲۷ دسامبر را منتشر کرد. این شرکت در این مدت ۷۴٫۵ میلیون دستگاه آیفون فروخته است. به علاوه، اپل ۲۱٫۴ میلیون دستگاه آیپد و ۵٫۵۲ میلیون دستگاه مک فروخته است. آیفون و مک نسبت به سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند اما فروش آیپد کاهش یافته است. درآمد کل این شرکت در این سه ماه برابر ۷۴٫۶ میلیارد دلار است که سود خالصی برابر ۱۸ میلیارد دلار را نسیب اپل می‌کند و در نوع خودش یک رکورد به حساب می‌آید. سود هر سهم اپل در این مدت مالی ۳٫۰۶ دلار می‌شود. این شرکت در سه ماهه مشابه سال قبل، درآمدی ۵۷٫۶ میلیارد دلاری داشته که سود خالص آن ۱۳٫۱ میلیارد دلار و به ازای هر سهم ۲٫۰۷ دلار بوده است. یعنی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۱۳ سود هر سهم یک دلار افزایش یافته است. این یک موفقیت بزرگ برای شرکت اپل و مدیرعامل این شرکت، تیم کوک است.

اما در این میان، یک نکته بسیار جالب است: چین بیشترین رشد خرید محصولات اپل را در میان کشورهای دیگر داشته است. درآمد اپل از چین در مقایسه با سه ماهه سوم سال ۱۵۷ درصد رشد داشته و نسبت به سال قبل ۷۰ درصد رشد را تجربه می‌کند. یعنی رشدی دو برابری نسبت به جاهای دیگر و رشدی سه برابر نسبت به آسیا و امریکا.

apple_growth_chart.0

این آمار و ارقام از این جهت حائز اهمیت هستند که چین سال‌ها است تلاش می کند به بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات دیجیتالی تبدیل شود و با انواع سیاست‌های تحریمی و انقباظی سعی در رقابت با شرکت‌ها و محصولات امریکایی دارد. همچنین، سازندگان موبایل‌های چینی در سال‌های اخیر تلاش زیادی کردند محصولاتی جایگزین محصولات اپل اما با قیمت بسیار ارزان‌تر روانه بازار کنند. اما به نظر می‌رسد هنوز محصولاتی مانند آیفون نماد قشرهای متوسط رو به بالای جامعه چینی هستند و شرکت‌های تبلیغاتی و مُد از محصولاتی مانند ساعت هوشمند اپل برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

درآمد اپل از چین هنوز از امریکا و اروپا پایین‌تر است اما تحلیل‌گران می‌گویند این رشد قابل ملاحظه نشان می‌دهد اپل با یک بازار بزرگ در چین روبرو است که هنوز جای پیشرفت دارد و می‌تواند بیشتر از هر جای دیگری خریدار محصولاتی مانند آیفون باشد. به همین دلیل، لوکا مستری، CFO اپل می‌گوید بنا دارند ۴۰ فروشگاه بزرگ را تا سال ۲۰۱۶ در چین توسعه دهند. اکنون، اپل کمتر از ۲۰ فروشگاه در این کشور دارد. تیم کوک نیز می‌گوید: «این بازار باورنکردنی است. چینی‌ها ما را باور کردند و ایمان آوردند.»

apple_china_rev.0

پیروزی اپل در چین یک پیغام دیگر هم دارد. جوابی است به آن گزارش بی‌بی‌سی درباره وضعیت بد کارگران کارخانه‌های سازنده آیفون در چین و آن همه حرف و حدیث که چند سال قبل سر زبان‌ها افتاد. فروش بالای اپل در چین در حالی رخ داده که بسیاری دیگر از شرکت‌های امریکایی مانند گوگل، فیس‌بوک، توییتر و غیره دست به هر کاری می‌زنند تا زمینه‌های همکاری با دولت چین پیدا کنند و بتوانند وارد بازار بزرگ این کشور شوند. اپل با همکاری مقامات محلی و استانی چین سعی کرد در این بازار عرض‌اندام کند و مزایای طبقه متوسط در حال رشد را به حساب خود واریز کند.

منبع: + و +

۹ بهمن ۱۳۹۳ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI