مراد از عبدالله در روایات ظهور کیست؟

آیت‌الله طبسی با بیان اینکه تا کنون هیچ‌ یک از نشانه‌های قطعی ظهور اتفاق نیفتاده است، درباره برخی مصادیق احادیث آخرالزمانی و تطبیق آن با پادشاه سعودی نکاتی را مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از فارس، با اعلام خبر مرگ عبدالله پادشاه عربستان،‌ برخی افراد با استناد به روایتی از امام صادق(ع) این […]

آیت‌الله طبسی با بیان اینکه تا کنون هیچ‌ یک از نشانه‌های قطعی ظهور اتفاق نیفتاده است، درباره برخی مصادیق احادیث آخرالزمانی و تطبیق آن با پادشاه سعودی نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از فارس، با اعلام خبر مرگ عبدالله پادشاه عربستان،‌ برخی افراد با استناد به روایتی از امام صادق(ع) این موضوع را یکی از نشانه‌های ظهور می‌دانند.

در این روایت از امام صادق (ع) آمده است: «هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند، قیام قائم را تضمین می‌کنم، سپس فرمود: هنگامی‌که عبدالله بمیرد، مردم بعد از او بر احدی جمع نمی‌شوند و این امر ختم نمی‌شود مگر به صاحبتان إن‌شاءالله و فرمانروایی ماه‌ها و ایام جایگزین سال‌ها می‌شود، پس گفتم: تحقق این امر طولانی است، فرمود: هرگز» (الغیبه للطوسی صفحه ۴۴۸/بحارالانوار جلد ۵۲ صفحه ۲۱۰)

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی از اساتید درس خارج مهدویت و کارشناس ارشد حدیث درباره میزان وثاقت سند و متن این روایت سخنانی را ذکر کرده است. وی سند این روایت را بدون مشکل دانست، اما در تعیین مصداق آن تشکیک کرد.

طبسی با تأکید بر اینکه روایت‌های مربوط به امام زمان(عج) و نشانه‌های ظهور دو پهلوست تا مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد، بیان داشت: اگر منظور از عبدالله در روایت، اسم باشد، در این برهه از زمان این اسم بین دو نفر از حاکمان مشترک است: یک عبدالله اردنی و دیگری عبدالله سعودی. بنابراین محل اعتنا نیست. اگر منظور اسم جنس باشد، معلوم نیست که منظور چه شخصی است، چرا که همه بندگان خدا «عبدالله» هستند، حال مؤمن یا غیر مؤمن باشند.

وی با اشاره به اینکه این روایت امام صادق(ع) در منطقه حجاز بیان شده است، افزود: می‌توان این احتمال را داد که منظور از عبدالله همان عبدالله منطقه حجاز باشد، چرا که در آن زمان حجاز پایتخت اسلامی نبوده است و شهرهایی مانند بغداد، دمشق و مرو پایتخت اسلام بودند.

این کارشناس خارج مهدویت با تأکیدی دوباره بر این موضوع که تطبیق به طور کلی کاری اشتباه است، خاطرنشان کرد: چون هیچ یک از علامت‌های قطعی ظهور اتفاق نیفتاده است،‌ نمی‌توان با فرض اینکه پادشاه عربستان فوت کرده باشد، به طور قطع گفت که ظهور نزدیک است.

بر اساس این گزارش، امام صادق(ع) در روایت دیگری به تشریح نشانه‌های قطعی ظهور می‌پردازند و می‌فرمایند: «پیش از قیام مهدی (عج) پنج رخداد بزرگ در پیش خواهد بود:۱- جنبش ترقی‌خواهانه مرد یمنی، ۲ـ جنبش ارتجاعی سفیانی، ۳ـ ندای روح بخش آسمانی، ۴ـ فرو رفتن زمین، ۵ـ قتل نفس زکیه» («اکمال الدین» شیخ صدوق جلد ۲، صفحه ۶۴۹، «الغیبه» شیخ طوسی صفحه ۲۶۷ و «بحارالانوار» جلد ۵۲، صفحه ۲۰۳).

۳ بهمن ۱۳۹۳ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

نويسنده ديدگاه :سید حبیب

حقیر نیز تطبیق نخواهم داد ولی واقعا جای امادگی دارد چون در روایت دیگری از پیامبر داریم که اینچنین میفرماید البته گفتم حقیر تطبیق نمیدهم ولی جای دقت و آمادگی هرچه بیشتر دارد
رسول اکرم (ص) : مردی در حجاز حکومت خواهد کرد که اسمش چون اسم حیوان است. هنگامیکه او را از دور ببینی، تصوّر میکنی که در چشمش کژی (انحراف) است ولی وقتیکه به او نزدیک می شوی در چشمش چیزی دیده نمیشود. بعد از او برادرش که نامش عبدالله است به خلافت می رسد.

پیامبر ۳ مرتبه فرمودند: وای بر شیعه ما از او…. خبر مرگش را به من بشارت دهید تا من ظهور حجت را بشما بشارت دهم.

منابع :

۱- کتاب مائتان و خمسون علامه حتی ظهور المهدی (عج):

تألیف سید محمّد علی

طباطبائی حسنی ناشر مؤسّسه ابلاغ بیروت

چاپ دوم ۱۴۲۵ قمری ص ۱۲۲ – ۲۰۰۴ میلادی

۲- کتاب مسند احمد بن حنبل

توضیح:

فَهَد برادر امیرعبدالله بود که قبل از او حکومت می کرد. فهد در عربی یعنی یوزپلنگ یعنی در حدیث که فرموده اسم او چون اسم حیوانی است ، اشاره به این مسأله است و در خصوص کژی چشم فهد از دور حتی در عکسهایی که از دور از او گرفته شده، نمایان است. رسول اکرم بدین صورت می خواسته مسلمانان را مطمئن کند که عبدالله “همین عبدالله” است و ضد شیعه بودن عبدالله هم که پیغمبر اکرم سه بار فرموده وای بر شیعه از عبدالله … برای همگان روشن است که گاهی مفتی های وهّابی هم فتوا می دهند که هرکس چند نفر شیعه را بکشد به بهشت میرود و همه می دانیم که تمام توطئه هایی که در ایران – لبنان – سوریه و غزه بر علیه رزمندگان ضد اسرائیل و ضد آمریکا انجام میشود هزینه و مخارج آن از عربستان سعودی تامین می شود.
به امید ظهور مولا و سرورمان امام زمان عج
اللهم عجل لولیک الفرج
آقا بیا که…….

KHAMENEI KHAMENEI