مصرف زیاد شکر باعث پیری زودرس می‌شود

شکر نوعی کربوهیدرات کریستالی است که باعث می شود غذاها طعم شیرین به خود بگیرند. این ماده غذایی دارای انواع مختلف گلوکز، فراکتوز، لاکتوز، مالتوز و سوکروز می باشد. برخی از انواع شکر نظیر گلوکز، فراکتوز و لاکتوز به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند، اما بسیاری از افراد برای افزودن […]

شکر نوعی کربوهیدرات کریستالی است که باعث می شود غذاها طعم شیرین به خود بگیرند. این ماده غذایی دارای انواع مختلف گلوکز، فراکتوز، لاکتوز، مالتوز و سوکروز می باشد. برخی از انواع شکر نظیر گلوکز، فراکتوز و لاکتوز به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند، اما بسیاری از افراد برای افزودن طعم شیرینی به غذاهای خود شکر اضافه می کنند. همچنین این افزودنی شیرین در انواع نوشابه ها، کیک ها، شکلات ها، آب میوه ها و دسرها وجود دارد.

به گفته سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها شکر مازاد باعث بروز بیماری های مختلف مانند فشار خون بالا و چاقی مفرط می شود. این در حالی است که بر اساس بررسی های صورت گرفته مصرف شکر باعث پیری زود رس، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان می شود. با توجه به مضرات این ماده غذایی کارشناسان سراسر جهان به افراد توصیه می کنند تا مصرف شکر را در رژیم غذایی خود کاهش دهند.

آیا شکر اعتیاد آور است؟

دکتر رابرت لاستینگ، متخصص غدد اطفال و نویسنده کتاب “احتمال چاقی” از دانشگاه کالیفرنیا می گوید:” حقیقت پنهان در مورد شکر این است که این ماده سمی اعتیاد آور است.”

همچنین بررسی های صورت گرفته بر روی موش ها نشان می دهد که آنها به مصرف شکر عادت می کنند. دکتر لاستینگ در گفتگو با روزنامه گاردین می گوید:” ما باید خود را به کاهش مصرف شکر عادت دهیم، زیرا شکر تهدید بزرگ برای سلامت ما محسوب می شود. وی در ادامه می گوید:” عملکرد شکر در مغز انسان مانند مواد مخدر و اعتیاد آور است. شکر ماده اعتیاد آور قانونی است که عواقب مرگبار برای سلامتی انسان دارد.” این در حالی است که مصرف شکر بزرگسالان در کشور آمریکا حدود ۱۳ درصد است و این میزان برای کودکان به ۱۶ درصد می رسد. همچنین میزان مصرف شکر توسط افراد در سراسر جهان بسیار بالاتر از حدود ۱۰ درصد است که توسط سازمان بهداشت جهانی به همگان توصیه شده است.
آیا حذف کردن شکر از رژیم غذایی برای سلامت انسان ضرورت دارد؟

سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می کند که برای سلامتی خود میزان مصرف شکر را از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش دهند. هدف از این دستور العمل کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیردار در کودکان و

بزرگسالان ، کنترل وزن و جلوگیری از پوسیدگی دندان است. همچنین بسیاری از کارشناسان و متخصصان تغذیه شعار تغذیه “بدون شکر” را سر داده اند. اما آیا حذف کامل شکر از رژیم غذایی کار درستی است؟ به گفته لی فیتسیونز، زیست شناس دانشگاه بیرمنگام انگلستان حذف کامل شکر از رژیم غذایی روزانه کار بسیار دشواری است.

میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی و مواد غذایی دیگر مانند تخم مرغ و تنقلات همگی دارای شکر هستند. کارشناسان بهداشت و درمان به افراد توصیه می کنند در یک رژیم غذایی متعادل و سالم باید مواد غذای حاوی شکر نیز قرار گیرد، زیرا شکر یکی از منابع تولید کالری در بدن است و باعث تنوع رژیم غذایی و خوش طعم شدن غذاها می شود. همچنین برخی از متخصصان اعتقاد دارند که شکر یک منبع سوخت رسان برای بدن است و بدن ما به شکر نیاز دارد، اما برای میزان مصرف شکر باید قوانینی برای خود تعریف کنیم تا از یک رژیم غذایی متعادل برخوردار باشیم./ایمنا

۲۷ دی ۱۳۹۳ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI