چند‌ قدم تا حفظ تناسب اندام

چند‌قدم تا حفظ تناسب اندام دوست دارید لاغر شوید، تناسب اندامتان را حفظ کنید. برای رسیدن به این آرزوی به ظاهر محال، تنها کافی است ارزش برخی مواد غذایی را بدانید و با رعایت چند نکته به این آرزو دست یابید… تغییر عادات غذایی غلط باید بدانید که رژیم لاغری گرفتن در مهمانی یا قبل […]

چند‌قدم تا حفظ تناسب اندام

چند‌قدم تا حفظ تناسب اندام
دوست دارید لاغر شوید، تناسب اندامتان را حفظ کنید. برای رسیدن به این آرزوی به ظاهر محال، تنها کافی است ارزش برخی مواد غذایی را بدانید و با رعایت چند نکته به این آرزو دست یابید…

تغییر عادات غذایی غلط
باید بدانید که رژیم لاغری گرفتن در مهمانی یا قبل از آن کاملا بی‌فایده است. برای کم کردن وزن بهتر است همواره یک رژیم غذایی غنی و سالم داشته باشید. دکتر «فریکر» متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: داشتن یک رژیم غذایی سبک به مدت ۱۰ روز به کاهش وزن بسیار کمک می‌کند. شما با پرهیز از مصرف انواع سس‌ها، پنیرهای چرب و شیرینی‌ها می‌توانید به آسانی عادات غذایی غلط خود را تغییر دهید.

مثلا اگر علاقه فراوانی به پنیر دارید، بهتر است آن را در وعده ناهار خود استفاده کنید. برای اجتناب از خوردن میان وعده‌های پرکالری، بهتر است مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید زیرا کالری آنها کم است و در عوض سرشار از انواع ویتامین و فیبر هستند.

انتخاب پیش‌غذا

سعی کنید پیش‌غذا را در وعده غذایی‌تان بگنجانید و کالری آن را معادل ۵۰ درصد غذایتان محاسبه کنید. توجه داشته باشید از انتخاب بیسکویت‌های نمکی و شکری به عنوان پیش‌غذا اجتناب کنید چراکه آنها نه‌تنها حاوی مقادیر زیادی کالری هستند، بلکه بعد از خوردن آن خیلی سریع گرسنه خواهید شد؛

همچنین از انتخاب زیتون، چیپس، سوسیس و میوه‌های روغنی مانند بادام زمینی، پسته و بلوط به عنوان پیش‌غذا خودداری کنید چراکه همانند کره چرب هستند. سعی کنید از گوجه‌فرنگی، گیلاس و تخم بلدرچین یا کباب سیخی‌های کوچکی که شامل سبزیجات، ژامبون و پنیر پارامسان هستند، به عنوان پیش غذا استفاده کنید.

غذای اصلی بسیار مهم است

تمرکز را روی غذای اصلی قرار دهید. همان‌طور که می‌دانید تنوع آن بسیار زیاد است. برخی کم‌چرب‌تر و برخی پرچرب‌تر. بهتر است برای غذای اصلی از پروتئین‌های کم‌کالری استفاده کنید و ۳۰ تا ۵۰ درصد غذای اصلی را به آن اختصاص دهید. سعی کنید به همراه غذای اصلی نان سبوس‌دار استفاده کنید. فراموش نکنید، غذاهای دریایی نیز به دلیل داشتن کالری پایین، پیشنهاد بسیار مفیدی برای غذای اصلی هستند. برای مثال ۱۲ عدد صدف، ۶۰ تا ۱۲۰ کالری و هر ۱۰۰ گرم ماهی سامون هم حدود ۱۸۰ کالری دارد. علاوه بر آن، غذاهای دریایی سرشار از امگا ـ ۳ و اسید‌های چرب مفید هستند که برای بدن بسیار ضروری و در عین حال به هیچ عنوان چاق‌کننده نیستند.

خوردن مواد فیبردار را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید سیستم متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما همواره فعال باشد و جذب غذا کامل و سریع در بدن شما صورت بگیرد، بهتر است مصرف فیبرها را در غذای خود فراموش نکنید. حتی اگر غذای پرچرب خورده باشید، با کمک فیبر می‌توانید چربی آن را براحتی دفع کنید. مثلا پس از خوردن یک گوشت چرب، حتما از سبزیجات و سالاد استفاده کنید. حتی اگر در غذای شما مقداری هم نشاسته مانند برنج یا سیب‌زمینی وجود دارد که در هضم غذا کمک می‌کند، باز هم لازم است از سالاد و سبزیجات استفاده کنید. حتی برای دسر می‌توانید از آن استفاده کنید؛ مثلا یک برش نازک از یک دسر شیرین را با مقداری میوه همراه کنید و براحتی و بدون نگرانی از چاق شدن، آن را میل کنید. به این ترتیب، میزان کالری را به میزان زیادی کاهش می‌دهید.

خونسرد باشید و از غذایتان لذت ببرید

خونسرد باشید و از مسائلی که شما را عصبی و خشمگین می‌سازد، دوری کنید چون عصبانیت و استرس باعث توقف روند متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. سعی کنید در یک مکان آرام و دور از استرس غذا بخورید. سر و صدا و استرس باعث خوردن بیشتر و اضافه وزن می‌شود. بنابراین هنگام غذا خوردن از مکالمه‌هایی که منجر به استرس می‌شود بپرهیزید. فراموش نکنید که از غذایتان لذت ببرید و به یاد داشته باشید که یک غذای لذیذ حتما نباید یک غذای سرشار از کالری باشد.

فردای روز مهمانی

نیازی نیست روز بعد از مهمانی رژیم بگیرید. معمولا روز بعد از مهمانی احساس گرسنگی کمتری خواهید کرد. از این رو می‌توانید بدون نگرانی به متابولیسم بدنتان طوری کمک کنید که کالری اضافی احتمالی در مهمانی را براحتی سازماندهی کند. برای این کار، غذایی ساده و کم کالری انتخاب کنید؛ مثلا می‌توانید از ماهی، به همراه سبزیجات بدون سس استفاده کنید. ماست طبیعی کم چرب یا حتی میوه می‌تواند مفید باشد. استفاده از برنج، نشاسته، نمک و خصوصا شکلات کاملا مضر و چاق‌کننده خواهد بود.

منبع : جام جم

۱۰ آبان ۱۳۹۰ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI