خلبانی که از فاجعه جلوگیری کرد!

پای سخنان خلبانی که از فاجعه جلوگیری کرد خلبان بوئینگ ۷۲۷ شرکت هواپیمایی ایران ایر که هنگام ورود چرخ جلو آن باز نشد، چگونگی موفقیتش در فرود هواپیما را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، کاپیتان هوشنگ شهبازی، خلبان بویینگ ۷۲۷شرکت هواپیمایی ایران ایر که ۲۶ مهر ماه هنگام بازگشت مسکو به تهران چرخ هواپیمایش باز […]

پای سخنان خلبانی که از فاجعه جلوگیری کرد

خلبان بوئینگ ۷۲۷ شرکت هواپیمایی ایران ایر که هنگام ورود چرخ جلو آن باز نشد، چگونگی موفقیتش در فرود هواپیما را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، کاپیتان هوشنگ شهبازی، خلبان بویینگ ۷۲۷شرکت هواپیمایی ایران ایر که ۲۶ مهر ماه هنگام بازگشت مسکو به تهران چرخ هواپیمایش باز نشد، ضمن حضور در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از غرفه خبرگزاری ایسنا بازدید کرد.

وی با اشاره به این‌که هنگام فرود چرخ جلوی هواپیما باز نشد، تصریح کرد: ابتدا دستورالعمل کارخانه‌ی سازنده را اجرا کرده، اما به نتیجه نرسیدیم.

وی با اشاره به این‌که سه خلبان حرفه‌ای در این پرواز حضور داشته‌اند، خاطرنشان کرد: با کمک آن‌ها دستورالعمل‌های لازم را اجرا کردیم، اما باز هم چرخ باز نشد.

وی با تاکید بر این‌که دستورالعمل برای چنین مواقعی است، خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ سال گذشته نیز چنین اتفاقی در شیراز رخ داده بود.

شهبازی گفت: برای فرود باید برخورد بال هواپیما به مانع یا همچنین بروز آتش‌سوزی را نیز پیش بینی می‌کردیم.

او با اشاره به این‌که باید در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) فرود می‌آمدم، اما اعلام کردم که فرودگاه مهرآباد را برای فرود آماده کنند، خاطرنشان کرد: به محض بروز این اتفاق ماجرا را به مسافران اطلاع دادم، چرا که این یکی از وظایف خلبان است.

خلبان ایران ایر با بیان این‌که هر خلبانی برای فرود تکنیک خاصی دارد، اظهار کرد:‌ از کار تعلیق نشدم و از دو روز گذشته با پرواز تهران – بوشهر و تهران – سوریه به کار بازگشتم.

وی در پاسخ به این که آیا در کمیسیون بررسی سانحه عضو هستید؟ تصریح کرد: از من دعوت کرده و درباره پرواز وجزئیات آن سوال کرده و چندی پیش نتیجه را اعلام کردند.

وی با اظهار بی اطلاعی از این که مسافران این پرواز با ارسال نامه‌ای از وی تشکر کردند، خاطرنشان کرد:‌تا جایی که اطلاع دارم ۸۰ درصد مسافران روس و ۲۰ درصد ایرانی بوده‌اند.

شهبازی اظهار کرد:‌ تا زمانی که هواپیما استاندارد نباشد، مجوز پرواز نمی‌گیرد و هیچ آدم عاقلی با هواپیمایی که نقص فنی دارد پرواز نمی‌کند.

خلبان ایران ایر در ادامه با تاکید بر این که این هواپیما قبل از پرواز سالم بوده و هیچ گونه نقص فنی نداشته است، خاطرنشان کرد: هواپیما قابل مقایسه با ماشین نیست، چرا که تا زمانی که ماشین راه می رود مردم سوار آن می‌شوند، اما قطعات هواپیما ساعت پرواز خاص و تقویم زمانی مشخص دارند و هر یک از این دو زودتر به پایان برسد، قطعه باید تعویض شود و من به عنوان خلبان اگر هواپیما دارای مشکل باشد، آن را برای پرواز تحویل نمی‌گیرم.

وی با اشاره به این‌که سازمان هواپیمای کشوری قوانین خاصی دارد، افزود: گواهی‌نامه‌های ما بین المللی است واز آنجایی که به تمام دنیا پرواز می کنیم، باید با قوانین دنیا هماهنگ باشیم.

وی با تاکید بر این که همه خلبان‌ها قوانین دنیا را می‌دانند و براساس آن پرواز می‌کنند، تصریح کرد:‌هر هواپیما کتاب فنی خاصی دارد؛ به طوری که سوابق هواپیما و اطلاعات مربوط به خرابی و تعویق قطعات آن جهت اطلاع خلبان در یک کتاب نوشته و به خلبان داده می‌شود.

وی با اشاره به این که هر خلبان ضمن چک کردن هواپیما، کتاب را مطالعه می‌کند، اضافه کرد: خلبان با توجه به مسائل مربوط به هواپیما می‌تواند آن را برای پرواز قبول نکند، اما در پرواز مسکو – تهران هیچ اشکالی برای هواپیما وجود نداشت و هواپیما کاملا سالم بود.

شهبازی در ادامه با تاکید بر این که بخش تعمیرات و مهندسی ایران ایر بسیار قوی است، گفت:‌ اگر هواپیماها دچار مشکل باشند، در خط پرواز قرار نمی‌گیرند.

خلبان ایران ایر با اشاره به این که آتش‌نشانی روی باند موجود بود، اظهار کرد:‌ از من پرسیده بودند دقیقا هواپیما کجا متوقف می شود؛ بنابراین عوامل زمینی آمادگی لازم داشتند.

وی خاطرنشان کرد:‌ مهندس مکانیک نیز هستم و از سال ۱۳۵۶ در سازمان هواپیمایی کشوری استخدام شدم و حدود هفت سال در بخش بررسی سانحه و صلاحیت پرواز حضور داشتم. سپس به ایران ایر منتقل شدم و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی خلبانی، خلبان شدم.

شهبازی با بیان این که ۱۶ هزار ساعت پرواز کرده‌ام، خاطرنشان کرد:‌ در هنگام فرود سعی کردم جان مسافران و هواپیما را نجات دهم.

وی با بیان این‌که خودم را لایق تقدیر وتشویق نمی‌دانم،‌ خاطرنشان کرد: وظیفه‌ای را که بر عهده داشتم به خوبی انجام دادم.

خلبان ایران ایر با اشاره به این که اگر چرخ جلوی هواپیما باز نشود، هواپیما سقوط نمی کند، گفت:‌ در این شرایط هواپیما می‌تواند پرواز کند و ممکن است زمان فرود با مشکل مواجه شود.

به گزارش ایسنا، کاپیتان شهبازی ۲۶ مهر ماه هنگام بازگشت از مسکو به تهران با مشکل فنی در چرخ جلوی هواپیما روبرو شد، اما با موفقیت توانست جان مسافران را نجات داده و هواپیما را به سلامت روی زمین بنشاند.

موفقیت این خلبان در شرایطی اکنون مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که حدود ۱۲ روز از این اتفاق می‌گذرد واین در حالی است که در بخشی از سوانح هوایی، دلیل سانحه اشتباه خلبان اعلام می‌شود.

۹ آبان ۱۳۹۰ | پیوندک |
ارسال دیدگاه

*

code

KHAMENEI KHAMENEI